Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2009

Μαύρη προπαγάνδα σε φίλο, σε εχθρό και σε ουδέτερο.


Το Γενικό Επιτελείο προέβη σε καταγγελία στην Εισαγγελία εναντίον του δημοσιογράφου Μehmet Βaransu με αίτημα να δικαστεί βάσει του άρθρου 301 του τουρκικού Ποινικού Κώδικα. Σε εκθέσεις εμπειρογνωμόνων, τις οποίες το Επιτελείο έστειλε στη δικαιοσύνη, υποστηρίζεται ότι η έννοια «μαύρη προπαγάνδα» δεν χρησιμοποιείται στη στρατιωτική ορολογία. Όμως, στο πλαίσιο της ενημέρωσης που παρέχεται προς το στρατιωτικό προσωπικό αναφορικά με τον Ψυχολογικό Πόλεμο, η έννοια αυτή περιλαμβάνεται. Η «μαύρη προπαγάνδα» στη στρατιωτική αλληλογραφία περνά ενίοτε και ως «ύπουλη», και μάλιστα μαζί με τις λεπτομέρειες για την παραγωγή πλαστών αποδεικτικών στοιχείων?

Οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις [ΤΕΔ] ορίζουν τον ψυχολογικό πόλεμο ως εξής: «Εναντίον ενός κράτος ή μιας ομάδας κρατών πραγματοποιούνται δραστηριότητες από ένα άλλο κράτος ή ομάδα κρατών [αυτές μπορεί να είναι φιλικές, εχθρικές ή ουδέτερες], προκειμένου να μεταστρέψουν τα αισθήματα, τις σκέψεις, τη στάση και τη συμπεριφορά τους προς την κατεύθυνση των δικών τους επιδιώξεων. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί σε πολιτικό, στρατιωτικό, οικονομικό, κοινωνιολογικό και τεχνολογικό επίπεδο». Εξηγούν, επίσης, ότι ο ψυχολογικός πόλεμος μπορεί να εφαρμοσθεί από όλους τους κρατικούς φορείς.

Μεταξύ των φορέων αυτών το καθήκον που αναλογεί στις ΤΕΔ είναι «η Ψυχολογική Επιχείρηση». Εδώ επισημαίνεται το εξής: «Η ψυχολογική επιχείρηση σκοπό έχει να προσδιορίσει τις συμπεριφορές των ομάδων-στόχων και, προκειμένου αυτές να επηρεασθούν συναισθηματικά, η επιλεγμένη πληροφόρηση να μεταδίδεται προς αυτές κατά τρόπο προγραμματισμένο».

Η ψυχολογική επιχείρηση δεν πραγματοποιείται μόνο εναντίον του εχθρού. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, στο στόχο υπάρχουν τόσο οι «φιλικές πλευρές», όσο και οι «ουδέτερες». Σκοπός της ψυχολογικής επιχείρησης είναι να αυξηθεί η ανθεκτικότητα των φιλικών δυνάμεων. Όσον αφορά δε τις εχθρικές δυνάμεις, σκοπός της ψυχολογικής επιχείρησης είναι «η εξασθένηση του πολεμικού μένους και της βούλησής τους και με τον τρόπο αυτό η εξασφάλιση της ουδετερότητάς τους».

Το πλέον σημαντικό σκέλος της Ψυχολογικής Επιχείρησης αποτελεί η «προπαγάνδα». Το Γενικό Επιτελείο και την έννοια αυτή την κατατάσσει σε διάφορες κατηγορίες. Η προπαγάνδα κατατάσσεται σε έξι κύρια κεφάλαια, «επίπεδο, θέμα, μέθοδος, κοινωνικός στόχος, σκοπός και πηγή». Κάθε κεφάλαιο χωρίζεται σε τμήματα. Αυτό το οποίο ενδιαφέρει εμάς, περιλαμβάνεται στο κεφάλαιο «προπαγάνδα σύμφωνα με την πηγή».

Έτσι, χωρίζεται σε τρία μέρη, σε λευκή, γκρίζα και μαύρη προπαγάνδα. Η μαύρη προπαγάνδα στα κείμενα αναφέρεται άλλοτε ως «ύπουλη» και άλλοτε ως «μαύρη». Εδώ, η πηγή της πληροφόρησης πρέπει πάντα να μένει μυστική. Χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Η πραγματική πηγή πάντοτε μένει μυστική. Η είδηση διοχετεύεται ωσάν να έχει προέλθει από άλλη πηγή». Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάθε είδους μέθοδο, προκειμένου η πηγή να μείνει μυστική, αλλά και να δημιουργήσουμε την αίσθηση ότι η είδηση μπορεί να προέρχεται από κάθε πλευρά.

Όσο η πηγή μένει κρυφή, τόσο μεγαλύτερη επιτυχία μπορούμε να εξασφαλίσουμε. Μπορεί να καταφύγουμε σε ψεύδη, σε συκοφαντίες, αλλά και σε χαλκευμένες ειδήσεις. Στην ταξινόμηση των παραγόντων της πηγής, στο θέμα της προπαγάνδας, δεν έχει σημασία εάν αυτό είναι «σωστό» ή «ψέμα».

Έχουν ετοιμασθεί 47 ιστοσελίδες:
Είχαμε αναφέρει ότι ο Ψυχολογικός Πόλεμος εφαρμόζεται από όλα τα όργανα του κράτους. Όμως, η μονάδα, η οποία κινεί την Ψυχολογική Επιχείρηση είναι οι Ένοπλες Δυνάμεις. Παρόλα αυτά, οι ΤΕΔ διευκρινίζουν και τους φορείς εκείνους, οι οποίοι συμμετέχουν ομαδικά στον Ψυχολογικό Πόλεμο.

Στον ψυχολογικό πόλεμο, παράλληλε με το Γενικό Επιτελείο, εμπλέκονται το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Εξωτερικών, το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το Συμβούλιο Ανώτατης Εκπαίδευσης, το Πολιτιστικό Κέντρο Ατατούρκ, τα Ανώτερα Συμβούλια Γλώσσας και Ιστορίας, η Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων, η Υπηρεσία Πληροφοριών [ΜΙΤ], το Υφυπουργείο Εξωτερικού Εμπορίου, το Υφυπουργείο Θησαυροφυλακίου, η Γενική Διοίκηση Στρατοχωροφυλακής, η Διεύθυνση Γενικής Ασφάλειας, η Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών, η Γενική Διεύθυνση της [κρατικής ραδιοτηλεόρασης] TRT και η Γενική Διεύθυνση του ειδησεογραφικού πρακτορείου Anadolu. Σε περίπτωση κατά την οποία απαιτηθεί, και άλλα υπουργεία μπορεί να συμμετάσχουν στον ψυχολογικό πόλεμο και στην ψυχολογική επιχείρηση.

Όμως, για μια τέτοια περίπτωση έχει δοθεί και ο κατάλογος των ιστοσελίδων. Μεταξύ των 47 ιστοσελίδων περιλαμβάνονται η επίσημη ιστοσελίδα του Συνδέσμου Σκέψης του Ατατούρκ, η επίσημη διεύθυνση του ΑΤΑ-Α, που δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ, και η ιστοσελίδα του Ayd?nlanma 1923, που εκπέμπει από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης. Το πλέον ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι συστήνονται και ιστοσελίδες φορέων, οι οποίοι λογικά δεν μπορούν να βρίσκονται στο ίδιο στρατόπεδο με τις ΤΕΔ.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και οι ιστοσελίδες [της ισλαμικής σέκτας] του Φετχιουλλάχ Γκιουλέν και του λεγόμενου Αντνάν Χότζα. Φαίνεται ότι στον Γκιουλέν επιδεικνύεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον, διότι αναφορικά με αυτόν προτείνονται δύο ιστοσελίδες. Η μια είναι η www. geocities.com/fethullahgercegi και η άλλη η www.fethullah.has.it. Μέσα στις ιστοσελίδες, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για τον ψυχολογικό πόλεμο, περιλαμβάνεται και η ιστοσελίδα του δολοφονηθέντος το 2002 ακαδημαϊκού Necip Hablemitoglu. Δεν παραλείπονται ακόμη και οι ιστοσελίδες του συγγραφέα του εκδοτικού οίκου Otopsi Υayinlar?.

Σε αυτούς δε, που διοργανώνουν συνέδρια, δίνεται η εντολή να χρησιμοποιούν ενεργά το διαδίκτυο. Στο πλαίσιο του Ψυχολογικού Πολέμου, το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων θα πρέπει να ενημερώνεται συνεχώς. Για το λόγο αυτό, πραγματοποιούνται και οι Δραστηριότητες Ενημέρωσης και Συνειδητοποίησης [BBF]. Οι δραστηριότητες αυτές αποσκοπούν στην ανάπτυξη της σημασίας της ψυχολογικής επιχείρησης μεταξύ του προσωπικού, καθώς και στην αύξηση του προσωπικού που έχει ενστερνισθεί τη σημασία της επιχείρησης αυτής.

Εάν το Υπουργείο Δικαιοσύνης δώσει την άδεια για την προσαγωγή σε δίκη του δημοσιογράφου Μehmet Βaransu βάσει του άρθρου 301, τότε πάρα πολλά άλλα θέματα, συναφή με αυτά της Μαύρης Προπαγάνδας, θα ανοίξουν προς συζήτηση

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP