Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2010

Δρούτσας: Εντατικοποίηση των συνομιλιών με την Τουρκία


Εντατικοποίηση των διερευνητικών επαφών με την Τουρκία και με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας προκειμένου να προχωρήσει η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο, προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών.

Παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες της εξωτερικής πολιτικής για το 2010, ο κ. Δημήτρης Δρούτσας υπογράμμισε ότι «η αδρανής, φοβική Ελλάδα της διακυβέρνησης Καραμανλή είναι πλέον παρελθόν».


Αναφερόμενος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις σημείωσε ότι η Ελλάδα επιθυμεί σχέσεις ειρηνικές, φιλικές και συνεργασία στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ξεκαθάρισε όμως ότι προϋπόθεση είναι η πλήρης συμμόρφωση της Τουρκίας με το διεθνές δίκαιο, ο σεβασμός της εδαφικής ακεραιότητας της Ελλάδας και οι σχέσεις καλής γειτονίας. «Όχι της σημερινής Τουρκίας ή της Τουρκίας του παρελθόντος, αλλά της μελλοντικής Τουρκίας που θα συμμορφωθεί πλήρως με το ευρωπαϊκό κεκτημένο» ήταν η χαρακτηριστική φράση του.

Ο κ. Δρούτσας απέφυγε να προσδιορίσει πότε θα επιδοθεί η απαντητική επιστολή του κ. Γ. Παπανδρέου προς τον τούρκο πρωθυπουργό με την οποία ο κ. Ερντογάν ζητάει ελληνοτουρκικό διάλογο εφ’ όλης της ύλης. «Η απάντηση θα γίνει την πλέον κατάλληλη στιγμή» δήλωσε ο υπουργός.

Αναφερόμενος στην επικείμενη μετάβασή του στην Κωνσταντινούπολη (το επόμενο Σάββατο 16 Ιανουαρίου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την ανακήρυξη της πόλης σε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2010) ο κ. Δρούτσας ανέφερε ότι στο πρόγραμμά του δεν προβλέπεται συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας κ. Αχμέτ Νταβούτογλου. «Η βούληση μου είναι να συναντηθώ με τον κ. Νταβούτογλου με την πρώτη ευκαιρία και σύντομα» επισήμανε ο κ. Δρούτσας.

Αναφερόμενος στην εντατικοποίηση των απευθείας συνομιλιών για την επίλυση του Κυπριακού, εξέφρασε την απογοήτευσή του «γιατί οι προτάσεις Ταλάτ δεν πηγαίνουν σε κατεύθυνση που θα μπορούσε να γίνει εποικοδομητική διαπραγμάτευση».
Μάλιστα ο κ. Δρούτσας χαρακτήρισε τις προτάσεις του ηγέτη των Τουρκοκυπρίων για τη διακυβέρνηση «βήμα προς τα πίσω».

Για το Σκοπιανό παραδέχτηκε ότι οι αντιδράσεις του πρωθυπουργού της FΥROM δεν εμπνέουν αισιοδοξία. Ο κ. Δρούτσας αποσαφήνισε πάντως ότι η ελληνική πλευρά θα επιμείνει στην προσπάθεια επίλυσης της διαφοράς του ονόματος, λαμβάνοντας πρωτοβουλίες και προκειμένου να εξευρεθεί ένα όνομα με γεωγραφικό προσδιορισμό που θα ισχύει έναντι όλων.του Μάκη Πολλάτου-ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Οι άξονες της εξωτερικής πολιτικής-Ηγετικό ρόλο στην ανατ. Μεσόγειο διεκδικεί η Ελλάδα

Την πρόθεση της κυβέρνησης να καταστήσει την Ελλάδα φωνή της Ευρώπης προς την Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, αλλά και φωνή των περιοχών αυτών στην Ευρώπη, εξέφρασε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Δρούτσας, παρουσιάζοντας τους άξονες της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης. «Διεκδικούμε ξανά τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή», τόνισε.

"Στόχος και δέσμευση της νέας κυβέρνησης είναι να κατακτήσει η Ελλάδα και πάλι τη θέση της στο διεθνές στερέωμα, να βάλουμε τέλος στην αδράνεια του παρελθόντος και να προστατέψουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας, να ενισχύσουμε τις σχέσεις μας με τις φιλικές χώρες και να αναπτύξουμε νέες, αμοιβαία επωφελείς, σχέσεις, εκεί που σήμερα υπάρχει και διαπιστώνουμε κενό" επεσήμανε.

Αναφορικά με την ΠΓΔΜ, είπε ότι η Αθήνα έχει στείλει μήνυμα στα Σκόπια ότι η λύση της διαφοράς για την ονομασία είναι εφικτή, αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση. Πρόσθεσε, όμως, ότι οι αρχικές αντιδράσεις του πρωθυπουργού της ΠΓΔΜ, Ν. Γκρούεφσκι δεν εμπνέουν αισιοδοξία.

Για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε ότι η Τουρκία θα πρέπει να δείξει τον καλό της εαυτό για να γίνει μέλος της Ε.Ε. Όσον αφορά στις διαφορές με τη γείτονα, δήλωσε ότι ο στόχος της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο παραμένει και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο προσφυγης στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Προανήγγειλέ κοινή δράση και πρωτοβουλίες στη Μέση Ανατολή, όπως είχε συμβεί και στο παρελθόν, με την κοινή επίσκεψη Παπανδρέου - Τζεμ στην Παλαιστίνη. Απαντώντας, τέλος, στο πότε θα θα επιδοθεί στην τουρκική πλευρά η απάντηση Παπανδρέου στην επιστολή Ερντογάν, είπε ότι αυτό θα συμβεί στην πλέον κατάλληλη στιγμή.

Ο Δημ. Δρούτσας εξέφρασε εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης την απογοήτευσή της για τις προτάσεις της τουρκοκυπριακής και τουρκικής πλευράς για το Κυπριακό. «Θα θέλαμε να βλέπαμε μια πιο εποικοδομητική στάση από την άλλη πλευρά», τόνισε.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δ. Δρούτσας - Οι βασικοί άξονες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
«Στόχος και δέσμευση της νέας κυβέρνησης είναι να κατακτήσει η Ελλάδα και πάλι τη θέση της στο διεθνές στερέωμα, να βάλουμε τέλος στην αδράνεια του παρελθόντος και να προστατέψουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας, να ενισχύσουμε τις σχέσεις μας με τις φιλικές χώρες και να αναπτύξουμε νέες, αμοιβαία επωφελείς, σχέσεις, εκεί που σήμερα υπάρχει και διαπιστώνουμε κενό», επεσήμανε ο αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δρούτσας, παρουσιάζοντας σήμερα τους βασικούς άξονες της εξωτερικής πολιτικής. Ο Δ. Δρούτσας υπενθύμισε ότι μόλις δέκα ημέρες μετά τις εκλογές στην Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τις εκθέσεις Προόδου για την Τουρκία και για την ΠΓΔΜ, εκθέσεις που ήταν μια «κακή αφετηρία» για τα δικά μας συμφέροντα, καθώς περιείχαν θέσεις και εισηγήσεις που «δημιουργούσαν μια πλασματική εικόνα κι επειδή είχαν απόψεις επικίνδυνες, όπως τα περί διμερών διαφορών, που δεν θα πρέπει να επηρεάσουν την πορεία των υποψηφίων προς ένταξη χωρών». Στο δύσκολο αυτό περιβάλλον έγιναν κινήσεις γρήγορες και αποφασιστικές, ώστε να σταλούν και τα απαραίτητα μηνύματα στους γείτονες και τους εταίρους μας, τόνισε. Μια πρώτη , σημαντική, πρωτοβουλία της εξωτερικής μας πολιτικής είναι η agenda 2014 για τα Βαλκάνια: «Διεκδικούμε ξανά τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή», με το φιλόδοξο αυτό σχέδιο και με πρώτο βήμα την εμπέδωση της πολιτικής αυτής πρότασης, ζητώντας την υποστήριξη των εταίρων μας γι’ αυτό, τόνισε ο Υπουργός.

Η ονομασία της ΠΓΔΜ
Σε ό,τι αφορά την ονομασία της ΠΓΔΜ, ο Δ. Δρούτσας είπε ότι ακολουθείται επιθετική διπλωματία, με πρωτοβουλίες και, όπως είπε, «το δείξαμε αυτό, ότι η Ελλάδα προσέρχεται στη διαπραγμάτευση με ανοιχτό μυαλό κι εποικοδομητική διάθεση», αλλά και με ξεκάθαρη θέση για την «εθνική κόκκινη γραμμή, την ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό έναντι όλων» (erga omnes). Ο Υπουργός πρόσθεσε ότι στα συμπεράσματα του Συμβουλίου του Δεκεμβρίου «αποκαταστήσαμε την πραγματικότητα, καταστήσαμε σαφές ότι προϋπόθεση για έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων είναι η λύση στο πρόβλημα της ονομασίας, στέλνοντας παράλληλα μήνυμα στην ηγεσία των Σκοπίων ότι με καθαρή πολιτική βούληση μία λύση είναι εφικτή», αλλά δεν έκρυψε, ωστόσο, ότι «δυστυχώς, οι αρχικές αντιδράσεις του κ. Γκρούεφσκι δεν εμπνέουν αισιοδοξία». Επισήμανε ότι η Αθήνα θα επιμείνει ώστε στις διαπραγματεύσεις στα Ηνωμένα Έθνη να μπορέσουμε να καταλήξουμε στην επιθυμητή λύση.

Σχέσεις Ελλάδας- Τουρκίας
Αναφερόμενος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ο Δημήτρης Δρούτσας επισήμανε ότι από την πρώτη στιγμή η Αθήνα έστειλε το μήνυμα ότι επιθυμεί σχέσεις φιλικές, ειρηνικές, σχέσεις κοινού μέλλοντος, ανάπτυξης και συνεργασίας με τον τουρκικό λαό, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικογένειας. «Την ίδια στιγμή, όμως, επισημάναμε ότι προϋπόθεση γι αυτό είναι ο πλήρης σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου, των κανόνων καλής γειτονίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Ελλάδας», τόνισε και αποκάλεσε τα στοιχεία αυτά «αυτονόητες προϋποθέσεις». Ο κ. Δρούτσας επανέλαβε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει την πλήρη ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ, αλλά «χωρίς λευκές επιταγές», καθώς η Τουρκία «πρέπει να δείξει τον καλό της εαυτό» και να συμμορφωθεί πλήρως με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, αφού αυτό είναι προς το δικό της όφελος και προς όφελος της Ευρώπης. Ο αναπληρωτής Υπουργός σημείωσε ότι αυτό αποτυπώθηκε και στα συμπεράσματα του Δεκεμβρίου, με ένα λεκτικό που είναι «αυστηρό και αντικειμενικό και για πρώτη φορά καταγράφηκαν σημαντικά στοιχεία, όπως η αναφορά στον σεβασμό του Δικαίου της Θάλασσας». Απαντώντας σε ερώτημα για πιθανή συνάντησή του με τον Τούρκο Υπουργό Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, είπε ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στο πρόγραμμά του, αλλά εξέφρασε τη βούληση να συναντηθεί μαζί του με την πρώτη ευκαιρία. Συμπλήρωσε ότι η ανακήρυξη της Κωνσταντινούπολης σε Πολιτιστική πρωτεύουσα μπορεί να ήταν μια καλή ευκαιρία, αλλά αυτή τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή η επίσκεψη του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια στην Αθήνα, αποτελεί προτεραιότητα. Ο κ. Δρούτσας εξήγησε ότι η στήριξη της ευρωπαϊκής πορείας της Τουρκίας αποτελεί ακόμα και σήμερα ένα χρήσιμο εργαλείο για την εξωτερική μας πολιτική απέναντι στη γειτονική χώρα, αρκεί να το αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά. Αναφέρθηκε στο σημαντικό επίτευγμα της ένταξης της Κύπρου στην ΕΕ και πρόσθεσε ότι ενώ τότε είχε τεθεί ως στόχος και το θέμα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, η πολιτική επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης δεν επέτρεψε να φθάσουμε αυτό τον στόχο. Κατέληξε δε λέγοντας ότι ο στόχος της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο παραμένει και αν χρειασθεί θα φτάσουμε στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Πάντως, απαντώντας σε άλλο ερώτημα για τη συνεργασία με τη γειτονική χώρα, ο κ. Δρούτσας τόνισε ότι υπάρχουν πολλά πεδία στα οποία επιζητείται στενή συνεργασία, όπως τα θέματα της κλιματικής αλλαγής και του περιβάλλοντος, που αφορούν το σύνολο της περιοχής, όπου μεμονωμένες και αποσπασματικές κινήσεις δεν μπορούν να επιφέρουν αποτελέσματα. Έκανε επίσης λόγο για κοινές δράσεις στο χώρο της Μέσης Ανατολής, υπενθυμίζοντας ανάλογες κινήσεις που είχαν γίνει στο παρελθόν από τους Ισμαήλ Τζεμ και Γ. Παπανδρέου με κοινή επίσκεψη στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη. Ερωτηθείς, τέλος, για την απάντηση της ελληνικής πλευράς στην επιστολή Ερντογάν, ο αναπληρωτής υπουργός δήλωσε ότι θα επιδοθεί στην πλέον κατάλληλη στιγμή.

Κυπριακό
Η Ελλάδα βρίσκεται ξανά δίπλα στον κυπριακό λαό, όχι στα λόγια αλλά με πράξεις, καθώς η πρώτη διμερής επίσκεψη που πραγματοποίησε ο Πρωθυπουργός Γ. Α. Παπανδρέου ήταν στην Κύπρο, υπενθύμισε ο κ. Δρούτσας. Ο Πρόεδρος Δ. Χριστόφιας και η κυπριακή κυβέρνηση έχουν την πλήρη στήριξη και εμπιστοσύνη της Αθήνας, πρόσθεσε και είπε ότι θα συνεχιστεί η απόλυτη συνεργασία και ο συντονισμός, τόσο στο κυπριακό, όσο και σε όλους τους άλλους τομείς που μπορούν Ελλάδα και Κύπρος να συνεργαστούν ως κράτη - μέλη της ΕΕ. Ο κ. Δρούτσας επανέλαβε ότι η Τουρκία πρέπει να συμβάλει στην επίλυση του Κυπριακού και απαντώντας σε ερώτημα για τις διαβουλεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, ο υπουργός αναφέρθηκε στα λόγια του Προέδρου Χριστόφια, ότι οι προτάσεις του τουρκοκύπριου ηγέτη δεν μπορούν να είναι βάση για διαπραγμάτευση. Συμπλήρωσε ότι υπάρχει «κάποια απογοήτευση», καθώς αυτές οι προτάσεις της τουρκοκυπριακής και τουρκικής πλευράς δεν πηγαίνουν προς την κατεύθυνση όπου θα μπορούσε να εγγυηθεί μια εποικοδομητική διαπραγμάτευση. «Θα θέλαμε να βλέπαμε μια πιο εποικοδομητική στάση από την άλλη πλευρά», κατέληξε.

ΟΑΣΕ
Ο κ. Δρούτσας αναφέρθηκε με θετικά λόγια στα αποτελέσματα της πρόσφατης Συνόδου της Υπουργικής Διάσκεψης του ΟΑΣΕ στην Αθήνα και ευχαρίστησε δημόσια τα στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών που συνέβαλαν σε αυτό. Επισήμανε ότι μετά από επτά χρόνια, στην Αθήνα υιοθετήθηκε μια Πολιτική Διακήρυξη για την προσήλωση των κρατών - μελών στη Διαδικασία της Κέρκυρας και έτσι η Ελλάδα είναι και θα είναι στο επίκεντρο του διαλόγου για τη διαμόρφωση μιας νέας αρχιτεκτονικής ασφάλειας. Ως μέλος της τρόικας του ΟΑΣΕ, η Αθήνα θα αξιοποιήσει ακόμα περισσότερο την παρουσία της στον Οργανισμό, τόνισε.

Οργανωτικά θέματα ΥΠΕΞ
Ο κ. Δρούτσας ανέφερε, επίσης, ότι η ελληνική διπλωματία πρέπει να αξιοποιήσει την προστιθέμενη αξία της χώρας γιατί «ακόμα το κενό είναι μεγάλο» και μίλησε για «αλλαγές στις δομές και στον τρόπο εργασίας». Έτσι, στο σχεδιασμό του 2010 για το Υπουργείο, ο αναπληρωτής υπουργός έκανε λόγο για το άριστο στελεχιακό δυναμικό του, , τον εκσυγχρονισμό του υπουργείου, την πιο αποτελεσματική χρήση των ηλεκτρονικών μέσων που υπάρχουν σήμερα, τις βελτιώσεις σε ό,τι αφορά τη διαρκή εκπαίδευση των στελεχών, τη δημιουργία διαύλων με την επιστημονική κοινότητα και τα διεθνή think tanks, καθώς και την προοπτική ενσωμάτωσης των Γραφείων Τύπου στο Υπουργείο Εξωτερικών, όχι μόνον με στόχο την εξοικονόμηση πόρων αλλά τον στρατηγικό σχεδιασμό της επικοινωνιακής πολιτικής και της δημόσιας διπλωματίας. Στο επίκεντρο των εργασιών, εξήγησε ο κ. Δρούτσας βρίσκονται και άλλα θέματα, όπως είναι πρώτον, η έμφαση στην οικονομική και την ενεργειακή διπλωματία με την υποστήριξη ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό, δεύτερον η πολιτιστική διπλωματία και η προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μέσα από στενή συνεργασία του Υπουργείου Εξωτερικών με το Υπουργείο Πολιτισμού και τρίτον η αξιοποίηση της αναπτυξιακής διπλωματίας, με στροφή προς την πράσινη ανάπτυξη.

Διεθνείς Σχέσεις
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο αναπληρωτής υπουργός στις σχέσεις της Ελλάδας με τις λεγόμενες αναδυόμενες δυνάμεις και χώρες, όπως είναι η Βραζιλία , η Ινδία, η Ν. Αφρική, την εμβάθυνση των σχέσεων με την Κίνα, την ενίσχυση σχέσεων με συμμάχους, όπως είναι οι ΗΠΑ και την ανάκτηση του ρόλου τον οποίο η Ελλάδα οφείλει να παίξει στο χώρο της Μέσης Ανατολής. Τόνισε ότι η Ελλάδα ως σύνορο της Ευρώπης μπορεί να γίνει ξανά η φωνή της Ευρώπης προς την Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, αλλά και ταυτόχρονα να γίνει η φωνή των περιοχών αυτών στην Ευρώπη. «Χρειάζεται σχέδιο, βούληση, όραμα και μπορούμε να κερδίσουμε αυτό το στοίχημα», κατέληξε.

Απαντώντας σε ερώτημα για τον πιθανό χρόνο επίσκεψης του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, ο κ. Δρούτσας είπε ότι μετά την προσωπική πρόσκληση του Ομπάμα στο περιθώριο της Συνόδου της Κοπεγχάγης, γίνονται διεργασίες να βρεθεί η κατάλληλη ημερομηνία.

Απαντώντας σε άλλο ερώτημα ο κ. Δρούτσας μίλησε για τις στενές σχέσεις με την Προεδρία της ΕΕ, την ισπανική κυβέρνηση, τον πρωθυπουργό Θαπατέρο και τον υπουργό Εξωτερικών Μορατίνος, τόσο στα κοινοτικά θέματα, όσο και σε εκείνα του ιδιαίτερου ελληνικού ενδιαφέροντος.

© 2010 ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Read more: http://infognomonpolitics.blogspot.com/2010/01/blog-post_2111.html#ixzz0cL5nX04Y

Read more...

Είναι η Τουρκία ένας θεμελιακός παίκτης στην περιοχή;.....Η εξωτερική φαντασίωση της Τουρκίας


Του Nίκου Κοτζιά
Την προηγούμενη εβδομάδα αναλύσαμε τις φαντασιώσεις των ηγετικών ομάδων της Τουρκίας που συνοψίζονται στην στρατηγική του νεοθωμανισμού. Αυτή η στρατηγική επιδιώκει την στήριξη των εσωτερικών επιλογών απέναντι στους Κούρδους, προκειμένου να τους ενσωματωθούν στον σημερινό Τουρκικό κοινωνικό σχηματισμό.
Ταυτόχρονα, αυτή η φαντασίωση λειτουργεί και ως διττός μηχανισμός προώθησης των στόχων της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής:

α) μέσω της προσπάθειας να πειστεί η διεθνής κοινότητα, ιδιαίτερα η Δύση, ότι η Τουρκία αποτελεί το κλειδί λύσης όλων των προβλημάτων στην περιοχή.
β) με την εμπέδωση της τουρκικής φαντασίωσης στο μυαλό άλλων παικτών. Με το να παρουσιαστεί, δηλαδή, η πρόθεση υλοποίησης αυτής της τουρκικής φαντασίωσης ως υπάρχουσα ήδη αντικειμενικά.
Η εξωτερική διάσταση της σημερινής νεοθωμανικής φαντασίωσης στηρίζεται στις παραδοχές, ότι, πρώτον, η Τουρκία είναι η πιο ισχυρή μουσουλμανική χώρα στον κόσμο, ικανή γέφυρα ανάμεσα στη Δύση και σε άλλους μουσουλμανικούς πληθυσμούς, τόσο οικουμενικά, όσο και ιδιαίτερα ως προς τους Άραβες. Δεύτερον, ότι η Τουρκία βρίσκεται καθοδόν να λύσει όλα τα άμεσα προβλήματα που έχει με τους γείτονές της καθώς και το κουρδικό. Τρίτον, ότι η Τουρκία έχει ιδιαίτερα ενισχυμένο κύρος και δύναται να διαμεσολαβήσει σε μεγάλες ιστορικές διαμάχες, όπως είναι αυτή της Μέσης Ανατολής και εκείνη της Δύσης με το Ιράν. Η φαντασίωση της Τουρκίας ότι όλα «τα σφάζει και όλα τα ελέγχει» στηρίζεται αφενός στην πραγματική σχετική αναβάθμιση της στο διεθνές σύστημα, και αφετέρου στον τρόπο αντιμετώπισής της από ορισμένες δυτικές δυνάμεις.
Η αναντιστοιχία ανάμεσα στην «ισλαμική» φαντασίωση και την πραγματικότητα
Ας μου επιτραπεί να θυμίσω, καταρχάς, ότι η Τουρκία δεν είναι η μουσουλμανική χώρα με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο. Αυτή είναι η Ινδονησία και κατόπιν το Πακιστάν. Από δε τις χώρες με δυτικού τύπου πολιτικό σύστημα, η Ινδία είναι η δημοκρατία με τον μεγαλύτερο μουσουλμανικό πληθυσμό. Επιπλέον, ο Ισλαμισμός στην Ινδία έχει επηρεαστεί πολύ από τον χαμηλών τόνων ινδουισμό και αποτελεί σαφώς ένα πιο ήπιο και δημοκρατικό δείγμα (στην πλειοψηφία του πάντα και όχι ως προς κάθε ισλαμική ομάδα) κοσμικού ισλαμισμού από εκείνο του νέο-οθωμανισμού.
Δεύτερο, οι περισσότεροι μουσουλμανικοί πληθυσμοί στην Μέση Ανατολή είναι Άραβες. Λαοί οι οποίοι υπέστησαν επί αιώνες την μπότα της οθωμανικής κατοχής και δεν έχουν κανένα λόγο να έλκονται από τις επιλογές των παλαιότερων «αφεντικών τους». Δεν χρειάζεται παρά μια μικρή σπίθα ιστορικής ανάμνησης για να θυμηθούν αυτή οι λαοί το πόσο υπέφεραν υπό την Οθωμανική αυτοκρατορία. Αλλά και οι άλλοι μουσουλμανικοί πληθυσμοί της περιοχής δεν έχουν την καλύτερη εμπειρία από τον τουρκικό μεγαλοϊδεατισμό που επιθυμεί να επαναφέρει την ιδεολογία του οθωμανισμού.
Τρίτο, ο άμεσα και σημαντικότερος μουσουλμανικός πληθυσμός με κοσμικές και δημοκρατικές αντιλήψεις, είναι οι Αλεβήτες. Αυτοί υποφέρουν στο εσωτερικό της Τουρκίας. Και ο πιο αρχάριος μελετητής της Τουρκίας γνωρίζει ότι σε αυτή τη χώρα υπάρχει θρησκευτική καταπίεση. Η καταπίεση αυτή δεν αφορά μόνο τις μη μουσουλμανικές κοινότητες, αλλά και τις μειοψηφικές κοινότητες στο εσωτερικό του ίδιου του ισλαμισμού. Επιπλέον, αφορά και τις εθνικές κοινότητες που δεν υποτάσσονται στον κυρίαρχο τουρκικό εθνικισμό και ερμηνεία του Ισλάμ.
Τέταρτο, η μεγαλύτερη μη τουρκογενή εθνότητα στην Τουρκία είναι οι Κούρδοι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός «έθνους χωρίς κράτος». Πρόκειται για έναν πληθυσμό στην ευρύτερη περιοχή με 25-30 εκατομμύρια ψυχές (τα 14-15 εκατομμύρια κατοικούν στην Τουρκία) που ζει σε σχετική ειρήνη μόνο στο εμπόλεμο Ιράκ. Και αυτό ακριβώς είναι η ειρωνεία της ιστορίας. Οι Κούρδοι της Τουρκίας δεν διαθέτουν τα αντίστοιχα δικαιώματα άλλων μειονοτήτων ή εθνικών κοινοτήτων που υπάρχουν σε χώρες πέραν της Τουρκίας. Πρόσφατα η Τουρκία εμφανίστηκε ως να λύνει δημοκρατικά το κουρδικό πρόβλημα. Δεν πρόλαβε, όμως, να σβήσει το μελάνι των απαράδεκτων αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, και τουρκικό δικαστήριο απαγόρεψε την δράση του εκπροσωπούμενου στο τουρκικό κοινοβούλιο κόμματος των Κούρδων. Μην ξεχνάμε, όμως, ότι οι Κούρδοι είναι μουσουλμάνοι. Φαντάζει, λοιπόν, πολύ προκλητικό όταν ορισμένοι κύκλοι της δύσης εμφανίζουν την Άγκυρα ως το υπόδειγμα διαλόγου θρησκειών και πολιτισμών, όσο η τελευταία δεν ανέχεται στα εδάφη της ούτε καν τα δικαιώματα των μουσουλμάνων κουρδικής καταγωγής και των μουσουλμάνων αλεβητών!
Πέμπτο, πέρα από τους Άραβες και τους Κούρδους, υπάρχει στην περιοχή και ένας μεγάλος ιστορικός πληθυσμός που έχει προσχωρήσει στον ισλαμισμό, πρόκειται για τους Ιρανούς. Ένας λαός με πολύ μεγαλύτερη ιστορία πολιτισμού από τους Τούρκους. Σήμερα, εξαιτίας της πολιτικής που ακολουθεί η Τεχεράνη, το Ιράν βρίσκεται έξω, πιο σωστά απέναντι, από τους σχεδιασμούς της Δύσης. Η Τουρκία εμφανίζεται ως μια χώρα που μπορεί να διαμεσολαβήσει ανάμεσα στη Δύση και το Ιράν. Στην πραγματικότητα, πίσω από τις τυπικά καλές σχέσεις ανάμεσα στις δύο χώρες κρύβεται η καχυποψία και μια ισχυρή δόση εχθρότητας, προϊόν μεγάλων ιστορικών ανταγωνισμών ανάμεσα στις δύο χώρες.
Παλαιότερα, ο ανταγωνισμός αυτός αφορούσε το ποιος θα έχει την ισχυρότερη θέση για τη δύση. Σήμερα ο ανταγωνισμός αφορά την ηγεμονία στην περιοχή και την πρωτοκαθεδρία ανάμεσα σε μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Από αυτή τη σκοπιά το Ιράν θα εμπιστευόταν πολύ περισσότερο την Ελλάδα, που δεν είναι μέρος ενός τέτοιου ανταγωνισμού, παρά την Τουρκία. Την εμπιστεύεται δε, την Ελλάδα, γιατί την θεωρεί ως μια χώρα φορέα ενός μεγάλου και ιστορικού πολιτισμού.
Ηγεμονικές βλέψεις της Τουρκίας στην περιοχή
Η Τουρκία εμφανίζει τον εαυτό της ως τη χώρα που μπορεί να ηγεμονεύσει αλα οθωμανικά στην περιοχή που αποτελούσε παραδοσιακά κομμάτι της αυτοκρατορίας της. Ονειρεύεται, δηλαδή, όχι μόνο επανάκαμψη στην περιοχή της παλιάς της αυτοκρατορίας, αλλά και λαούς χωρίς μνήμη του τι ακριβώς σήμαινε για τους ίδιους αυτός ο τύπος αποικιοκρατίας. Η Ελληνική εξωτερική πολιτική οφείλει να το θυμίζει αυτό και να το θυμάται. Όχι προκειμένου να δημιουργήσει εντάσεις. Κάθε άλλο, αλλά προκειμένου να κόψει έγκαιρα τις όποιες ηγεμονικές προθέσεις της Άγκυρας.
Η Τουρκία εμφανίζει, επιπλέον, τον εαυτό της ως να κλείνει όλα τα ανοικτά μέτωπά που έχει στη γειτονιά της. Στην πραγματικότητα,
Πρώτον, στα Βαλκάνια προσπαθεί να στρέψει τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς, χωρίς να τα καταφέρνει, ενάντια στο ίδιο το κράτος τους, γενικότερα να δημιουργήσει αναταραχές και να αξιοποιήσει αρνητικά τυχόν ενστάσεις που υπάρχουν στη χερσόνησο του Αίμου.
Δεύτερον, εμφανίζεται να έχει λύσει το «Αρμενικό» προκειμένου να αποφύγει την καταδίκη της για γενοκτονία από την Γερουσία των ΗΠΑ, αλλά στην πραγματικότητα αποφεύγει την υλοποίηση των συμφωνηθέντων. Δεν είναι ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία φορά που χρησιμοποιεί αυτή τη διγλωσσία.
Τρίτον εμφανίζεται ως να συμβάλλει στη λύση της διαμάχης ανάμεσα σε Αρμενία και Αζερμπαϊστάν, αλλά στην πραγματικότητα δίνει τροφή σε αυτή, υποστηρίζοντας με ακραίο τρόπο τις απαιτήσεις του τελευταίου.
Τέταρτο, διατηρεί ανοικτά τα μέτωπα με το Ιράκ, ενώ στη Συρία έχει επιβληθεί με τον όγκο της ισχύος της παριστάνοντας τον έντιμο διαπραγματευτή ως προς τις διαφορές που έχει η τελευταία με το κράτος του Ισραήλ. Το ίδιο κάνει και ως προς τη σύγκρουση Ισραήλ και Παλαιστινίων. Εδώ, αφενός υποστηρίζει ακόμα και εξτρεμιστές ισλαμιστές, αλλά και προκαλεί συνεχώς το Ισραήλ από θέσεις, κατά την ίδια την Άγκυρα, ισχύος. Ως προς αυτή τη τουρκική διγλωσσία θα πρέπει να σημειωθεί, ότι ανεξάρτητα από τις απόψεις που έχει κανείς για το Ισραήλ, δεν μπορεί η Ελληνική Εξωτερική Πολιτική να αφήνει την Τουρκία να παριστάνει τη φίλο των Αράβων, που όπου την παίρνει τους πιέζει και εκβιάζει, ενώ ταυτόχρονα υβρίζει όλο και περισσότερο το Ισραήλ.
Συνολικά μπορεί κανείς να υποστηρίζει, ότι η σχέση της Τουρκίας με τον ισλαμικό κόσμο, τις εθνότητες και τα κράτη της περιοχής δεν είναι μονοσήμαντα θετική. Είναι συχνά αρνητική και σίγουρα αντιφατική αν όχι και αδιέξοδη. Ακριβώς για αυτό δεν χρειάζεται να αφήνει η Ελλάδα να «καταναλώνει και να αναπαράγει» η Δύση τις τουρκικές φαντασιώσεις. Ούτε να μην εργάζεται σταθερά προκειμένου να δημιουργήσει δικές της συμμαχίες και αντίβαρα στις νέες βλέψεις της Αγκύρας. Το τέλος του τουρκικού μεγαλοϊδεατισμού και των νεοθωμανικών φαντασιώσεων θα είναι μια ειρηνική επιβολή του ευρωπαϊσμού και του διεθνούς δικαίου, με σεβασμό στην κυριαρχία, την ακεραιότητα και εθνική ανεξαρτησία όλων των κρατών της περιοχής επί επικίνδυνων φαντασιώσεων.

Read more...

Οκτώ νησιά του Αιγαίου «γκριζάρει» η Άγκυρα


Σχεδόν κατά βούληση, τα τουρκικά μαχητικά πετούν πάνω από κατοικημένες περιοχές στους Φούρνους, στο Αγαθονήσι και το Φαρμακονήσι, ενώ διέρχονται πολύ κοντά από τις ακτές άλλων πέντε νησιών.
Οκτώ ελληνικά νησιά έχει βάλει στο στόχαστρο η τουρκική Πολεμική Aεροπορία το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πρόκειται για τους Φούρνους, το Αγαθονήσι, το Φαρμακονήσι, τη Δονούσα και τις νησίδες Ανθρωποφάγος, Μακρονήσι, Καλόγερους και Χταπόδια.

Σχεδόν κατά βούληση, τα τουρκικά μαχητικά πετούν πάνω από κατοικημένες περιοχές στους Φούρνους, στο Αγαθονήσι και το Φαρμακονήσι, ενώ διέρχονται πολύ κοντά (σε απόσταση από μισό μέχρι πέντε ναυτικά μίλια) από τις ακτές των υπόλοιπων πέντε νησιών. Με την πρακτική αυτή και με εργαλείο τα οπλισμένα μαχητικά της αεροσκάφη, η Αγκυρα έχει ξεπεράσει και τον ίδιο της τον εαυτό.
Δεν παραβιάζει απλώς τα όρια του ελληνικού εναέριου χώρου, αλλά καταφανώς αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία επί συγκεκριμένων νησιών στο Αιγαίο. Με τις καθημερινές πτήσεις τους, τα τουρκικά μαχητικά χρησιμοποιούνται προκειμένου να προχωρήσει ο σχεδιασμός της Αγκυρας για «γκριζάρισμα» μιας ολόκληρης περιοχής από την Πάτμο μέχρι τα Ψαρά και από τη Λέσβο μέχρι το Αγαθονήσι.
Την ημέρα των Χριστουγέννων οι παραβιάσεις από οκτώ (εκ των οποίων τα τέσσερα οπλισμένα) τουρκικά αεροσκάφη έθεσαν σε συναγερμό το σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας. Τα Θεοφάνια, 16 τουρκικά μαχητικά συνόδευσαν το κυβερνητικό αεροσκάφος που μετέφερε τον πρωθυπουργό κ. Γιώργο Παπανδρέου από τη Μυτιλήνη στην Αθήνα. Κατά μία άποψη που διακινείται στο Πεντάγωνο, ίσως οι στρατηγοί ήθελαν να ελέγξουν την ετοιμότητα αντίδρασης της ελληνικής στρατιωτικής μηχανής.
Το δόγμα «ισχυρός Στρατός, ισχυρή Τουρκία» έχει αποδεχθεί και το τουρκικό Πολεμικό Nαυτικό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τελευταία έχουν καταγραφεί αβλαβείς διελεύσεις μέχρι το Κάβο Ντόρο, ενώ συστηματική είναι και η παρουσία των ταχύπλοων της τουρκικής Aκτοφυλακής γύρω από τις βραχονησίδες Ιμια.
Βαρύνουσα σημασία έχει ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονται τις τουρκικές προκλήσεις ορισμένες συμμαχικές χώρες. Στη μια περίπτωση, η Γαλλία σχεδόν τάχθηκε με το μέρος της Τουρκίας αποφεύγοντας να διαμαρτυρηθεί για την παρενόχληση μαχητικών της από τουρκικά αεροσκάφη που εισέβαλαν σε δεσμευμένο πεδίο βολής. Την ημέρα εκείνη (14 Δεκεμβρίου) γαλλικά αεροσκάφη εκτελούσαν κοινές ασκήσεις με ελληνικά μαχητικά στο πεδίο βολής Ανδρου.
Σύμφωνα με την «περίεργη» εκδοχή που υιοθέτησαν οι Γάλλοι στρατιωτικοί, στην περίπτωση εκείνη τα τουρκικά μαχητικά δεν εισέβαλαν στην περιοχή ασκήσεων.
Διαφορετική πολιτική ακολουθεί η Ουάσινγκτον. Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αμερικανικές διπλωματικές υπηρεσίες διαμαρτύρονται έντονα στην Αγκυρα για τις πτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από τα ελληνικά νησιά και καλούν την τουρκική στρατιωτική και πολιτική ηγεσία να εγκαταλείψει αυτές τις επιθετικές και άκρως προκλητικές πρακτικές.
Πηγή: "Πρώτο Θέμα"

Read more...

Θράκη και Τουρκία


Μέρος της συνέντευξης του Φάνη Μαλκίδη στον τηλεοπτικό σταθμό ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ

Οι (νέες) δηλώσεις του Τούρκου πρόεδρου της Δημοκρατίας και πρωθυπουργού και υπουργών, βουλευτών και άλλων παραγόντων επιβεβαίωσαν για ακόμη μία φορά την πολιτική της γειτονικής χώρα για την ελληνική Θράκη. Μάλιστα αν αυτό συνδυαστεί και με το γεγονός ένας σημαντικός κλάδος της παρακρατικής οργάνωσης της τουρκικής δομής «Εργκενεγκόν» είχε (και υπό άλλη μορφή έχει) σαν στόχο τη Θράκη, τότε οι παρακάτω επισημάνσεις αποκτούν έχουν πρακτικό αποτέλεσμα.

1. Είναι γεγονός ότι μέχρι σήμερα η τουρκική πρακτική για την ελληνική Θράκη έχει περάσει κάθε διπλωματική οδό και κινείται σε παρακρατικές και τρομοκρατικές λεωφόρους. Η «Εργκενεγκόν» και οι μέχρι τώρα αποκαλύψεις για τη δραστηριότητά της έδωσαν την ευκαιρία σε όσους είχαν αυταπάτες και ψευδαισθήσεις για τον τουρκικό ρόλο στη Θράκη να κατανοήσουν και στην πράξη ότι οι δομές του τουρκικού μηχανισμού, κράτος, στρατός, παρακράτος, λειτουργούν σε πλήρη αρμονία και καθολική συνεργασία έχοντας σαν στόχους όχι μόνο μέσα στην τουρκική επικράτεια (στόχος δολοφονίας ο Οικουμενικός Πατριάρχης), αλλά και εκτός.

Η οργάνωση στην πραγματικότητα είναι το alter ego της στρατογραφειοκρατίας. Η οργάνωση η οποία έκανε την βρώμικη δουλειά, από δολοφονίες και βομβιστικές ενέργειες, μέχρι τις προβοκατόρικες υποθέσεις

Μάλιστα η Θράκη δεν αποτελεί έναν περιφερειακό στρατηγικό στόχο για το κράτος-παρακράτος- τρομοκράτη, αλλά κεντρική επιλογή με διακριτές και ουσιαστικές στοχεύσεις. Εναντίον προσώπων και κινήσεων που παλεύουν για την ανάδειξη του τουρκικού επεκτατισμού στη Θράκη.

Παράλληλα θεσμοί που απολαμβάνουν τη στήριξη αυτού του τριγώνου τρομοκρατικών δραστηριοτήτων όπως σύνδεσμοι, σύλλογοι και περιοδικά αλληλεγγύης προς τους «Τούρκους της Δυτικής Θράκης», αποτελούν κέντρα μυστικών υπηρεσιών, παράνομων και έκνομων πράξεων που αμφισβητούν και υποσκάπτουν την ακεραιότητα της Ελλάδας.

Για παράδειγμα, το περιοδικό «Γενί Μπατί Τράκια» είναι ο μηχανισμός μέσω του οποίου το βαθύ κράτος ασχολείται με την Θράκη.

Επίσης στον κατάλογο των συλληφθέντων για την υπόθεση της Εργκενεγκόν, είναι και ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Άγκυρας Σινάν Αϊγκιούν, μέσω του οποίου πραγματοποιούνταν χρηματοδοτήσεις ψυχολογικών επιχειρήσεων στον χώρο της μειονότητας στη Θράκη.

Ο εν λόγω επιχειρηματίας ήταν χρηματοδότης του Σαδίκ στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και την τελευταία φορά που επισκέφθηκε την Θράκη με ιδιωτικό αεροσκάφος δήλωσε με νόημα ότι την επόμενη φορά θα έλθει με πολλά αεροσκάφη...

Και αυτές οι διαπιστώσεις αποτελούν την αρχή μόνο ενός μεγάλου παγόβουνου που το λιώσιμό του θα αποκαλύψει και άλλες πράξεις που αναιρούν τις διακηρύξεις για ειρηνική συμβίωση και προετοιμάζουν ένταση και διαρκή κρίση.

Αυτά μπορούν να συνδυαστούν και με το γεγονός ότι με κάθε τρόπο οι τουρκικοί μηχανισμοί προωθούν τη προσφυγή σε ευρωπαϊκή και διεθνή φόρα προκειμένου να υπάρξουν αποφάσεις δικαστηρίων που θα πιέσουν πολιτικά την Ελλάδα να προβεί σε περαιτέρω υποχωρήσεις στη Θράκη.

2. Η Τουρκία προσπαθεί εδώ και χρόνια να αμφισβητήσει την ύπαρξη και άλλων συνιστωσών μέσα στους κόλπους των μουσουλμάνων, τόσο θρησκευτικά όσο και εθνοτικά. Για αυτήν υπάρχουν μόνο σουνίτες και μόνο Τούρκοι. Μάλιστα με ενέργειές της προσπαθεί να επιβάλλει αυτήν την ρατσιστική πραγματικότητα. Οι επισκέψεις σε χώρους των σιιτών- μπεκτασίδων από τους Τούρκους επισήμους, η αλλοίωση του χαρακτήρα των πομακικών πανηγυριών, η πίεση προς τους Τσιγγάνους και οι διαρκείς υπομνήσεις για «τουρκική μειονότητα» κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση. Ταυτόχρονα η τουρκική πολιτική προσπαθεί να υπονομεύσει κάθε προσπάθεια διαφορετικότητας μέσα στους μουσουλμάνους, τρομοκρατώντας με κάθε τρόπο τις προσπάθειες των Πομάκων και των Τσιγγάνων για ανάκτηση της ταυτότητάς τους και απεμπλοκής από τους τουρκικούς μηχανισμούς. Μάλιστα σε κάθε ευκαιρία γίνεται αναφορά από καθεστωτικούς παράγοντες από την Τουρκία, από τους ψευδομουφτήδες, στη μία και ενιαία μειονότητα, δηλαδή την «τουρκική» και στον αγώνα που πρέπει να συνεχιστεί ώστε «να γίνει η δυτική Θράκη τουρκική!»

3. Η συνεχή υπονόμευση και αμφισβήτηση με κάθε μέσο της ελληνικής κυριαρχίας στην ελληνική Θράκη είναι πραγματικότητα. Η Άγκυρα ανήγαγε τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη σε μείζον θέμα «διαπραγματεύσεων» με την Αθήνα. Η ενέργεια μάλιστα της Τουρκίας να συγκαλέσει «ειδική συνεδρίαση» της τουρκικής εθνοσυνέλευσης για το θέμα της μειονότητας και οι σχετικές ανακοινώσεις του Γκιουλ επισημοποιούν πλέον από πλευράς Τουρκίας ότι «μείζον θέμα» της διαπραγμάτευσης θα αποτελεί πλέον η μειονότητα στη Θράκη.

Η κατάσταση στη Θράκη δεν αποτελεί ούτε κυνήγι μαγισσών, ούτε φαντασμάτων. Είναι μία πραγματικότητα την οποία όσοι την αντιληφθούν μπορούν να κατανοήσουν ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος, που δεν είναι άλλο από τη δράση του τουρκικού κράτους, το οποίο επισήμως απέκτησε και δομή παρακράτους.

Read more...

"Δίκοπο μαχαίρι η Τουρκική πολιτική έναντι του Ιράν".


Η εξωτερική πολιτική της Τουρκία συζητείται όλο και περισσότερο και γενικά επικροτείται απο ντόπιους και ξένους παρατηρητές. Είναι προφανές όμως ότι ορισμένα προβλήματα επιβάλλουν μια νέα προσέγγιση των διεθνών σχέσεων της Τουρκίας, προβλήματα που υποχρεώνουν τον υπουργό Εξωτερικών Αχμέτ Davutoğlu να επανεξετάσει και να τροποποιήσει την στρατηγική των μηδενικών προβλημάτων.

Εμπειρογνώμονες συμφωνούν ότι ένα από τα εμπόδια που η Τουρκία μπορεί να συναντήσει είναι η διαμόρφωση της στρατηγική της απέναντι στο Ιράν. Εναν ιστορικό γείτονα που έχει φέρει την Τουρκία σε δύσκολη θέση, ως αποτέλεσμα της αποφασιστικότητάς του να συνεχίσει την ανάπτυξη του πυρηνικού του προγράμματος περιφρονώντας τις δυτικές χώρες και τους διεθνείς οργανισμούς που ζητούν την διακοπή του.


Ο Τούρκος Πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τον Οκτώβριο του 2009 εξέφρασε την υποστήριξή του προς το Ιράν, κατηγορώντας τη Δύση και το ΝΑΤΟ τόσο για την άδικη αντιμετώπιση του Ιράν (σχετικά με το πυρηνικό του πρόγραμμα) όσο και για την ανοχή των Δυτικών προς το Ισραήλ το οποίο ήδη κατέχει πυρηνικά όπλα. "Ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζεται το Ιράν δεν είναι δίκαιος, διότι αυτοί που κατηγορούν το Ιράν για την επιδιώξη απόκτησης πυρηνικών όπλων δεν πράττουν το ίδιο σε χώρες που δεν αμφισβητούν το γεγονός ότι διαθέτουν ήδη μια πολύ ισχυρή πυρηνική υποδομή » είχε δήλωσει χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, ο Ιρανός πρόεδρος Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ είδε την στήριξη Ερντογάν σε μια κρίσιμη στιγμή, ιδιαίτερα μετά τις αμφισβητούμενες ιρανικές εκλογές του Ιουλίου του 2009. Ο Τούρκος Πρόεδρος Αμπντουλάχ Γκιουλ και ο πρωθυπουργός Ερντογάν ήταν μεταξύ των πρώτων ξένων ηγετών που συγχάρηκαν τον Αχμαντινετζάντ για τη νίκη του, αγνοώντας τις μαζικές διαδηλώσεις και την ανησυχία των δυτικών ηγετών για την νομιμότητα των εκλογικών αποτελεσμάτων Μιλώντας στην εφημερίδα The Guardian, τον Οκτώβριο, ο Ερντογάν δικαιολόγησε την ενέργεια του ως μια «αναγκαιότητα των διμερών σχέσεων."

Διαμεσολάβηση στην πυρηνική κρίση
Παρά το γεγονός ότι η ένταξη στην ΕΕ αποτελεί προτεραιότητα της Άγκυρας, το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) έχει αυξήσει την επιρροή της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή. Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες πιστεύουν οτι η βελτίωση των δεσμών της Τουρκίας με το Ιράν θα μπορούσε να βοηθήσει τη πολιτική της ΕΕ στη Μέση Ανατολή και να ενισχύσει τις προσπάθειες της παγκόσμιας κοινότητας "για να σταματήσει το Ιράν το πρόγραμμα ανάπτυξης πυρηνικής βόμβας". Άλλοι φοβούνται οτι η Άγκυρα θα μπορούσε με την πολιτική της να απομακρυνθεί απο την Ευρώπη, να μειώσει την διεθνή απομόνωση του Ιράν και να εμποδίσει έτσι τις συνομιλίες που διεξάγονται για το πυρηνικό του πρόγραμμα.

Η συμφιλίωση της Τουρκίας με τη Συρία,βοήθησε την Τουρκία να ενδυναμώσει τους δεσμούς της με τη Δύση. Η διαφορά μεταξύ του Ιράν και της Συρίας όσον αφορά την τουρκική διαμεσολάβηση είναι ότι το Ιράν δεν την θέλει και δεν την χρειάζεται τη διαμεσολάβηση Συρία είναι ένας αδύναμος και ευάλωτος παράγοντας στην περιοχή και δεν θεωρεί την Τουρκία ως δυνητικό της ανταγωνιστή. Το Ιράν όμως έχει διαφορετικούς προσανατολισμούς απο αυτούς της Συρίας,θεωρεί ταυτόχρονα την Τουρκία ως σύμμαχο και ως αντίπαλο, μα πιστεύει ότι δεν χρειάζεται κανένα διαμεσολαβητή για να συζητήσει με την Δύση ή ακόμη και τις ΗΠΑ. Υπάρχει μια βαθιά ριζωμένη έλλειψη εμπιστοσύνης

Το καθεστώς του Ιράν ισλαμικό και θεοκρατικό και προσπαθεί να κάνει το Ιράν μια μεγάλη περιφερειακή δύναμη με παγκόσμιες φιλοδοξίες και παράλληλα παρακινεί την κυβέρνηση της Τεχεράνης να επιλύσει τα εσωτερικά ζητήματα αυτόνομα και να καταδείξει έτσι την βιωσιμότητα του. Το Ιράν εξαρτάται απο την Τουρκία και άλλες χώρες προκειμένου να σπάσει την διπλωματική και οικονομική του απομόνωση .Η ανάπτυξη των εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Τουρκίας και του Ιράν, καθώς και το αυξανόμενο διμερές εμπόριο θα βοηθήσει το Ιράν να μειώσει τις συνέπειες του απο το διεθνές εμπάργκο.

Εμπόδια στο δρόμο της νέας τουρκικής εξωτερικής πολιτικής
Η πολιτική του ΑΚΡ για βελτίωση των σχέσεων της Τουρκίας με άλλες χώρες, από τότε που τέθηκε σε ισχύ το 2002, παρουσίασε τις δυνατότητες αλλά και τα εμπόδια στην πορεία της Τουρκίας να καταστεί μια περιφερειακή δύναμη.

"Οι περιοχές που περιβάλλουν το Ιράν και την Τουρκία είναι ευμετάβλητες, η κατάσταση τους είναι πολύπλοκη και χαοτική και ως εκ τούτου η Τουρκία έχει πολύ δρόμο να διανύσει μέχρι να θεσμοθετήσει την επιρροή της σε αυτές τις περιοχές και ιδιαίτερα στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Η διπλωματία και οι διαπραγματεύσεις είναι χρήσιμες, αλλά η κατάσταση αλλάζει στο πέρασμα του χρόνου και χρειάζεται ένας σταθερός μηχανισμός επαφών και διαβουλεύσεων όλων των συμμετεχόντων Η Τουρκία ήταν απούσα στη Μέση Ανατολή κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών λόγω της εξωτερικής πολιτικής της κεφαλικής ηγεσίας της που την κατεύθυνε προς τη Δύση και είναι φυσικό να συμπεράνει κάποιος ότι δεν είναι δυνατόν σε σύντομο χρονικό διάστημα να αναβιώσει και να αποκαταστήσει την επιρροής της επι των Οθωμανικών χρόνων τύπου σε σύντομο χρονικό διάστημα,".

"Το Ιράν και η Τουρκία έχουν διαφορετικές στρατηγικές για να αυξήσουν την επιρροή τους στην περιοχή Τουρκία θα συναντήσει τις δυσκολίες να καταστήσει λειτουργική την πολιτική στο Λίβανο, την Παλαιστίνη, το Ιράκ και άλλες χώρες. Η τουρκική διαμεσολάβηση στις ισραηλινό-συριακές συζητήσεις είναι ένα παράδειγμα των δυσκολιών που μπορούν να παρουσιαστούν

Βασισμένο σε δημοσίευμα της Zaman

Read more...

ΚΑΙΝΕ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΗΜΑΙΕΣ


Άγνωστοι αφαίρεσαν χθες Κυριακή την Ελληνική και την Κυπριακή σημαία από τον τάφο του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας Σπύρου Κυπριανού, αλλά και από άλλους τάφους στο κοιμητήριο Λεμεσού. Οι δράστες, αφού αφαίρεσαν τις σημαίες, τις μετέφεραν στο παλιό σιντριβάνι του κοιμητηρίου και τις έκαψαν. Επίσης έσπασαν καντήλια και άλλα αντικείμενα, που βρίσκονταν στους τάφους. Η Αστυνομία τέθηκε σε κινητοποίηση για εντοπισμό και σύλληψη των δραστών.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Read more...

ΣΤΗΝ ΜΟΣΧΑ Ο ΕΡΝΤΟΓΑΝ


Ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα πραγματοποιήσει αύριο Τρίτη διήμερη επίσκεψη εργασίας στη Μόσχα, ώστε να συζητήσει με την ρωσική ηγεσία την περαιτέρω οικονομική συνεργασία των δύο χωρών, που θα αφορά κυρίως κοινά ενεργειακά έργα, ανέφερε η τουρκική κυβέρνηση σήμερα Δευτέρα.
Οι δύο πλευρές αναμένεται να "ανταλλάξουν απόψεις για περιφερειακά ζητήματα και οικονομικά προβλήματα με επίκεντρο την ενέργεια", τονίζεται μεταξύ άλλων στο δελτίο Τύπου.
Ο τομέας της πυρηνικής ενέργειας θα μπορούσε επίσης να τεθεί επί τάπητος στις συνομιλίες, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής πυρηνικών σταθμών στην Τουρκία.


Read more...

ΕΝΤΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ


«Χωρίς να έχουν για βάση οποιοδήποτε έγγραφο», όπως δήλωσε απόψε Δευτέρα ο πρόεδρος Χριστόφιας, συζήτησαν με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Μεχμέτ Αλί Ταλάτ και αντάλλαξαν «ελεύθερα απόψεις» για το κεφάλαιο «διακυβέρνηση-κατανομή εξουσιών».
Ωστόσο, ο πρόεδρος Χριστόφιας απέφυγε να απαντήσει σε ερωτήσεις, αν ζήτησε να αποσυρθούν οι προτάσεις Ταλάτ, τις οποίες η Λευκωσία κρίνει ως απαράδεκτες, και αν θα αποστείλει επιστολές στο γενικό γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών και σε ευρωπαίους ηγέτες.

Σε δηλώσεις κατά την επιστροφή του στο προεδρικό μέγαρο, μετά την πρώτη μέρα των εντατικών διαπραγματεύσεων, ο κ. Χριστόφιας κατέστησε σαφές ότι ούτε ο ίδιος, ούτε και ο Μεχμέτ Αλί Ταλάτ προτίθενται να αποχωρήσουν από τις συνομιλίες και εξέφρασε την ελπίδα ότι στο τέλος θα υπάρξουν περισσότερες συγκλίσεις, που είναι και ο κοινός στόχος.
Ανέφερε ακόμη ότι το κλίμα ήταν καλό και ότι με τον Μεχμέτ Αλί Ταλάτ έχουν επιφυλαχθεί ότι τίποτε δεν πρόκειται να συμφωνηθεί, εάν δεν συμφωνηθούν όλα. Έγινε, είπε, μια συζήτηση, η οποία δείχνει ότι θα τη συνεχίσουμε.
Πρόσθεσε ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά θα καταθέσει τις δικές της απόψεις γραπτώς, τις οποίες σήμερα ανέλυσε προφορικώς.
Ο πρόεδρος Χριστόφιας έψεξε το γεγονός ότι το έγγραφο Ταλάτ δημοσιοποιήθηκε τόσο από την τουρκοκυπριακή όσο και από ορισμένους, όπως είπε, στην ελληνοκυπριακή πλευρά.
Η πρώτη μέρα των εντατικών διαπραγματεύσεων άρχισε στις 10 το πρωί και ολοκληρώθηκε στις επτά το βράδυ. Αύριο Τρίτη θα γίνει νέα συνάντηση.
Από πλευράς Ηνωμένων Εθνών δεν έγινε καμία ανακοίνωση για τις σημερινές συζητήσεις.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Read more...

"Η κοιλάδα των λύκων" βάζει φωτιά στις σχέσεις Ισραήλ-Τουρκίας


Νέα ένταση στις σχέσεις μεταξύ Άγκυρας και Τελ Αβίβ προκάλεσε η μετάδοση της δημοφιλούς ταινίας "Η κοιλάδα των λύκων" από τη τουρκική τηλεόραση. Ο Τούρκος πρέσβης στο Ισραήλ κλήθηκε εσπευσμένα σήμερα στο υπουργείο Εξωτερικών στην Ιερουσαλήμ, με τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Danny Ayalon να διαμαρτύρεται ότι "παρουσιάζει το Ισραήλ και τους Εβραίους ως απαγωγείς παιδιών και ως εγκληματίες πολέμου".
Υπενθυμίζεται ότι τόσο η συγκεκριμένη ταινία με κόστος παραγωγής $10 εκατ. όσο και το μπεστ-σέλερ μυθιστόρημα με τίτλο "Μεταλλική Καταιγίδα", που αναφέρεται σε ένα φανταστικό πόλεμο μεταξύ Τουρκίας και ΗΠΑ, είχαν προκαλέσει επιδείνωση στις αμερικανο-τουρκικές σχέσεις το 2006.
Αφορμή για τα γυρίσματα της ταινίας στάθηκε η σύλληψη και η εξευτελιστική αντιμετώπιση 11 Τούρκων αξιωματικών στις 4 Ιουλίου του 2003 στη Σουλεϊμανίγια του βορείου Ιράκ από μονάδα της αμερικανικής 173ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας.


Read more...

Τρεις παραβάσεις και τρεις παραβιάσεις σε βόρειο, κεντρικό και νότιο Αιγαίο


Δύο σχηματισμοί με σύνολο 17 αεροσκάφη και ένα μεμονωμένο ελικόπτερο προχώρησαν σήμερα σε 3 παραβάσεις των κανόνων του FIR Αθηνών και τρεις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ).

Από τα 17 αεροσκάφη τα τέσσερα έφεραν οπλισμό, και όλη η δραστηριότητα επικεντρώθηκε στο βόρειο, κεντρικό και νότιο Αιγαίο.

Όλα τα ίχνη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από μαχητικά της ΠΑ σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και κατά πάγια τακτική.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr


Read more...

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP