Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

Ανοίγει ο Λιμνίτης, όχι όμως τα Κόκκινα


Δύο μόνο βδομάδες μας χωρίζουν από την έναρξη των εργασιών για τη διάνοιξη του δρόμου μεταξύ Κάτω Πύργου και Λιμνίτη. Ο Επίτροπος Προεδρίας Γιώργος Ιακώβου ενημέρωσε χθες την Επιτροπή Συγκοινωνιών της Βουλής, ότι τα Ηνωμένα Έθνη ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες και ότι οι τρεις καλύτερες προσφορές αξιολογήθηκαν. Αναμένεται το πράσινο φως από τα κεντρικά γραφεία της UNDP που βρίσκονται στη Νέα Υόρκη, ώστε να υπογραφούν τα συμβόλαια κατασκευής και να καταβληθούν οι προκαταβολές.

Το θέμα Κοκκίνων
Απαντώντας σε ερώτηση του Γιώργου Περδίκη, ο Γιώργος Ιακώβου απεκάλυψε ότι η τουρκική πλευρά δεν έχει ακόμη αποδεχθεί τη διέλευση φορτηγών με εμπορεύματα από το οδόφραγμα, όταν αυτό θα ανοίξει σε πέντε περίπου μήνες. Η Χρυστάλλα Μαλλούππα, πρώτη εκτελεστική μηχανικός των Δημοσίων Έργων, είπε στην Επιτροπή ότι η ελληνοκυπριακή εταιρεία, που προκρίθηκε να ενεργήσει μαζί με τουρκοκυπριακή για να κατασκευάσει το δρόμο, πρόσφερε πολύ σημαντική βοήθεια στην τουρκοκυπριακή εταιρεία, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει στις προδιαγραφές του έργου. Ο Δήμαρχος Πόλης Χρυσοχούς Άγγελος Γεωργίου, ο κοινοτάρχης Κάτω Πύργου Κώστας Μιχαηλίδης και άλλοι κοινοτάρχες χωριών της περιοχής, που παρέστησαν στη συνεδρία, τόνισαν την ανάγκη μαζί με το οδόφραγμα Λιμνίτη να ανοίξει και το οδόφραγμα Κοκκίνων, για να υπάρχει εύκολη πρόσβαση και προς την Πάφο.
Ο Επίτροπος Προεδρίας είπε ενώπιον της Επιτροπής ότι ενώ όλα έδειχναν ότι η τουρκοκυπριακή πλευρά θα συναινούσε στο πρότυπο του οδοφράγματος Αστρομερίτη-Ζώδιας και θα συνεργαζόταν και για τη διάνοιξη του οδοφράγματος Παχυάμμου-Κοκκίνων, ανέκρουσε πρύμναν και το θέμα οδηγήθηκε σε αδιέξοδο.

Από 40 λεπτά, μόνο πέντε
Από τον Πύργο στον Παχύαμμο απαιτούνται πέντε λεπτά με το αυτοκίνητο αν ανοίξουν τα Κόκκινα, ενώ σήμερα απαιτούνται 40 λεπτά σε επικίνδυνο ελικοειδή δρόμο, στις βουνοπλαγιές του Λωρόβουνου. Απ' όλες τις πλευρές επεδείχθη μεγάλο ενδιαφέρον να προχωρήσουν οι διεργασίες και να ανοίξει το οδόφραγμα Πύργου-Λιμνίτη μέσα στα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν. Ο κοινοτάρχης Κάτω Πύργου είπε ότι ήδη μετρούμε οκτώ μήνες καθυστέρηση από την ημερομηνία εξαγγελίας της Συμφωνίας για διάνοιξη του οδοφράγματος. Χαριτολογώντας ο Επίτροπος Προεδρίας είπε ότι και η συνεδρία της Επιτροπής καθυστέρησε μισή ώρα, το ίδιο και το οδόφραγμα καθυστερεί, γιατί τα Ηνωμένα Έθνη θέλουν όλες οι διαδικασίες να είναι άψογες. «Και εμείς», εξήγησε, «όταν είδαμε τις πολλές στροφές του πρώτου σχεδιασμού, ζητήσαμε ευθυγράμμιση του δρόμου που θα μείνει στην Κύπρο για αρκετό καιρό και θα βοηθήσει πολύπλευρα την περιοχή». Ο Γιώργος Ιακώβου εξήγησε στη «Σ» ότι έγιναν απαλλοτριώσεις σε όλη την όδευση του δρόμου, αλλά τα ποσά θα τα πάρουν μόνο οι δικαιούχοι των ελευθέρων εδαφών και της αποστρατιωτικοποιημένης ζώνης που τελεί υπό τη δικαιοδοσία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ανέφερε ότι στα κατεχόμενα η δικαιοδοσία μας είναι ήδη πολύ περιορισμένη υπό τις τωρινές συνθήκες.

Ανακολουθία, μια αρνητική εξέλιξη
Ο Γιώργος Ιακώβου εκτίμησε ότι τα έργα για το δρόμο μπορούν να ολοκληρωθούν πριν από τον Αύγουστο. Αυτό, βέβαια, δεν απαντά και το ερώτημα πότε ακριβώς θα ανοίξει το οδόφραγμα. Πηγές από τον ΔΗΣΥ επισήμαναν ότι οι Τούρκοι στρατηγοί ακόμη αντιδρούν έντονα και είναι αμφίβολο κατά πόσο, με τη νέα κατάσταση Έρογλου, θα έχουμε θετική κατάληξη. Το θέσαμε αυτό στον Γιώργο Ιακώβου, ο οποίος απάντησε ότι το θέμα παρακολουθείται από τη διεθνή κοινότητα και θα αποτελεί σοβαρή ανακολουθία της τουρκικής πλευράς μια αρνητική εξέλιξη.
Ο κ. Ιακώβου διατύπωσε την εκτίμηση ότι οι βουλευτές και οι εκπρόσωποι των κοινοτήτων της περιοχής έμειναν ικανοποιημένοι από τις εξηγήσεις που έλαβαν. Ανέφερε, ακόμη, ότι δεν έχει αποφασιστεί ποιο συμβόλαιο θα δοθεί στην κοινοπραξία κατασκευής του έργου, αυτό των τεσσάρων μηνών ή αυτό των έξι. Τα Δημόσια Έργα διατύπωσαν παρασκηνιακά τη θέση ότι η τουρκοκυπριακή εταιρεία έχει σχετική αδυναμία να χρησιμοποιήσει υπεργολάβους για να προλάβει τα χρονοδιαγράμματα. Τίθεται, όπως πληροφορηθήκαμε, θέμα ανεπάρκειας μηχανημάτων και δεν συζητούν κατά πόσο θα τα ενοικιάσουν από τα ελεύθερα εδάφη. Τους δρόμους στα κατεχόμενα κατασκευάζουν τα Δημόσια Έργα της Τουρκίας και δεν υπάρχει σχετική ιδιωτική εμπειρία.

Ένα δώρο - άδωρο;
Ο κοινοτάρχης Κάτω Πύργου Κώστας Μιχαηλίδης είπε ότι η κοινότητά του δεν είναι ικανοποιημένη με το καθεστώς που θα λειτουργήσει ο δρόμος, αφού θα αποκλείει τη διέλευση φθαρτών από την περιοχή προς τη Λευκωσία και αντίθετα. «Αν η διέλευση των προϊόντων αποκλειστεί, όπως και η διέλευση των κυβερνητικών οχημάτων, η διάνοιξη του οδοφράγματος θα είναι δώρο - άδωρο» ανέφερε, «καθώς θα εξυπηρετεί μια πολύ περιορισμένη ομάδα κατοίκων και τους τουρίστες». Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών Ζαχαρίας Κουλίας δήλωσε ότι με βάση την ενημέρωση της οποίας έτυχε η Βουλή, εάν όλα πάνε καλά, τον Αύγουστο το έργο θα είναι έτοιμο.
Σχολιάζοντας δυσκολίες που αφορούν τη διακίνηση προσώπων - εμπορευμάτων, ανέφερε ότι «οι Τούρκοι είναι ειδικοί να προβάλλουν πολλά προσκόμματα» και εξέφρασε την ελπίδα ότι όλα θα πάνε κατ' ευχήν.

Οικολογικές... αμφιβολίες
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης διατύπωσε την άποψη ότι η διάνοιξη του οδοφράγματος θα είναι «μη ολοκληρωμένη, καθώς δεν θα επιτρέπεται η διέλευση προϊόντων από αυτό, γεγονός που σημαίνει ότι για τους γεωργούς και τους δημοσίους υπαλλήλους το οδόφραγμα θα παραμείνει κλειστό». Ο κ. Περδίκης είπε ότι «η συμφωνία δεν περιλαμβάνει τη βελτίωση του δρόμου Λιμνίτη - Ξερού, που είναι σχεδόν αδιάβατος, ενώ υπάρχει αμφιβολία αν το οδόφραγμα τελικά θα ανοίξει. Για τους Οικολόγους συνεχίζει να υφίσταται το μεγάλο θέμα της διάνοιξης και του οδοφράγματος των Κοκκίνων, γιατί αν δεν ανοίξει και αυτό το οδόφραγμα, ο εγκλωβισμός της περιοχής θα παραμένει σε μεγάλο βαθμό».

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP