Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

ΤΟΥΡΚΙΑ-ΕΛΛΑΔΑ: ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ Ε/Τ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΩΝ


Η SABAH στις εσωτερικές σελίδες και με τον τίτλο «Το 48ο βήμα για το Αιγαίο» δημοσιεύει ανταπόκριση του Στέλιου Μπερμπεράκη από την Αθήνα στην οποία γράφει πως οι ελληνοτουρκικές σχέσεις υπήρξαν ανέκαθεν το βασικό θέμα όλων των ελληνικών κυβερνήσεων, των πολιτικών κομμάτων και του ελληνικού τύπου.

Στην Ελλάδα πέραν των ελληνοτουρκικών σχέσεων και του Κυπριακού παρακολουθούνται στενά και οι εξελίξεις στην εσωτερική πολιτική της Τουρκίας . Στο μεταξύ επιδεικνύεται μεγάλο ενδιαφέρον για τις συνεχιζόμενες μεταξύ των δύο Υπουργείων Εξωτερικών διερευνητικές συνομιλίες. Όμως οι αρμόδιοι των δύο Υπουργείων συμφώνησαν να μην δώσουν πληροφορίες αναφορικά με τις συνομιλίες αυτές πριν ε\\ξασφαλιστεί συμφωνία. Εξάλλου ο φάκελος διαφωνιών στο Αιγαίο μετά την επιχείρηση στη Κύπρο το 1974, ο οποίος κατέβηκε ξανά από το ράφι έκανε πιο περίπλοκες τις διαφωνίες στο Αιγαίο και τα τελευταία 35 χρόνια διογκώθηκε.

Το πρόβλημα στο Αιγαίο το οποίο μέχρι το 1974 ήταν μια αθώα διαφωνία για τον καθορισμό των ορίων αλιείας, τώρα πλέον περιέχει θέματα όπως ο εναέριος χώρος, τα χωρικά ύδατα των νήσων, η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, το σε ποιον ανήκουν νησίδες και βραχονησίδες καθώς επίσης σε ποιον ανήκουν τα δικαιώματα γεωτρήσεων στις έρευνες για πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Όταν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις άρχισαν να βελτιώνονται μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1999, η Ελλάδα άνοιξε τον δρόμο για την πλήρη ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ. Πρωτοπόρος σε αυτό ήταν ο τότε ΥΠΕΞ της Ελλάδας και σημερινός π/θ Γιώργος Παπανδρέου. Όμως το γεγονός ότι το Ελληνικό Κοινοβούλιο βασιζόμενο στη Συμφωνία του Δικαίου Θαλάσσης που υπέγραψε το 1982, επικύρωσε το 1995 το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια, οδήγησε στο να εγκριθεί από την Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση το Casus Belli.

Σύμφωνα με φόρμουλα για την οποία γίνονται εργασίες, η Ελλάδα, το δικαίωμα για τα 12 μίλια δεν θα το χρησιμοποιήσει στα ανατολικά του Αιγαίου που είναι κοντά στα τουρκικά παράλια αλλά δυτικά, νότια της Κρήτης ή στο Ιόνιο πέλαγος, σε περιοχές που είναι μακριά από τα τουρκικά παράλια. Σύμφωνα με την φόρμουλα αυτή η Ελλάδα θα έχει χρησιμοποιήσει το δικαίωμα για τα 12 μίλια και η Τουρκία θα έχει παραιτηθεί από να θεωρεί αυτό αιτία πολέμου. Εντός μιας τέτοιας αντιστοιχίας και ο εναέριος χώρος των 10 μιλίων, τον οποίο δέχεται η Ελλάδα ότι περνά πάνω από τα νησιά του Αιγαίου αλλά δεν το δέχεται η Τουρκία και το ΝΑΤΟ, θα εναρμονιστεί με τα χωρικά ύδατα των νησιών πράγμα θα τερματίσει τις «αερομαχίες».

Οι πληροφορίες που διαρρέουν στον τύπο δίνουν την εντύπωση ότι κατά πάσα πιθανότητα γίνεται προσπάθεια για την προετοιμασία της κοινής γνώμης των δύο χωρών .Ελληνες αρμόδιοι, των οποίων πήραμε τις απόψεις είπαν « Ναι, υπάρχει κάποια πρόοδος αλλά επειδή οι διαφωνίες στο Αιγαίο είναι περίπλοκες και αλληλένδετες, είμαστε αποφασισμένοι να μην προβούμε σε καμία ανακοίνωση πριν ολοκληρωθούν οι συνομιλίες».

Την περασμένη εβδομάδα ο π/θ Παπανδρέου απαντώντας σε επερώτηση του Προέδρου του ΛΑ.Ο.Σ. ότι ασκείται μυστική διπλωματία με την Τουρκία στο θέμα του Αιγαίου είπε ότι επιθυμεί συνεργασία με την Τουρκία σε κάθε τομέα αλλά πρώτα θα πρέπει να οριοθετηθεί η υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο. Ο Παπανδρέου απαρίθμησε ως εξής τις αιτίες σχετικά με το γιατί δεν μπορεί να γίνει συνεργασία με την Τουρκία:

1. Δεν έχει αρθεί ακόμη η απειλή της «αιτίας πολέμου»
2. Παραβιάζονται τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα από τα πολεμικά αεροσκάφη
3. Η Τουρκία δεν αποδέχεται την Συμφωνία Δικαίου Θαλάσσης.
4. Δεν οριοθετήθηκε ακόμα η υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο

Στην ελληνική πλευρά επικρατεί η άποψη ότι με την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας των νησιών θα επιλυθούν αυτομάτως οι διαφωνίες στο Αιγαίο. Ομως η τουρκική πλευρά αυτό δεν το δέχεται επειδή δεν έχει υπογράψει την Συμφωνία της Γενεύης του 1952 που αναγνωρίζει την ύπαρξη υφαλοκρηπίδας των νησιών. Με τον καθορισμό με οποιονδήποτε τρόπο της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο θα μπορέσουν να ξεπεραστούν τα εμπόδια που παρεμβάλλονται και ίσως θα προκύψει η δυνατότητα συνεργασίας για έρευνα πετρελαίου και γεωτρήσεις.

Στο μεταξύ δήλωση στην οποία προέβη ο ΥΠΕΞ της Ελλάδας Δημήτρης Δρούτσας προχθές στις Βρυξέλλες προκάλεσε απορία σε ορισμένους κύκλους . Ο κ Δρούτσας είπε ότι η Τουρκία δεν ανοίγει τους λιμένες και αερολιμένες της στα υπό «Ε/κ σημαία» πλοία και αεροπλάνα και ότι για αυτόν τον λόγο μπλοκάρονται σχεδόν όλα τα κεφάλαια των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ και ότι τον προσεχή Ιούνιο θα παγώσουν τελείως οι σχετικές διαπραγματεύσεις. Ο κ. Δρουτσας πρότεινε Σύνοδο Κορυφής ΕΕ - Τουρκίας για την παρεμπόδιση του παγώματος αυτού. Εξάλλου και ο κ Παπανδρέου επεσήμανε ότι είναι υπέρ μιας νέας Συνάντησης Κορυφής μεταξύ ΕΕ - Τουρκίας.

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP