Παρασκευή 30 Απριλίου 2010

Αλματώδης εγχώρια ανάπτυξη και παραγωγή Mη Επανδρωμένων Συστημάτων από τη Τουρκία


Toν κίνδυνο "να γεμίσουν οι ουρανοί του Αιγαίου" από τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (UAV) επισημαίνει δημοσίευμα του περιοδικού Επίκαιρα, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ένα τεράστιο πρόγραμμα κατασκευής εναέριων, επίγειων και υποβρυχίων Μη Επανδρωμένων οπλικών συστημάτων για τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία (ΤΗΚ) εδώ και χρόνια διαθέτει μεγάλο στόλο UAV, τα οποία σχεδόν καθημερινά όχι μόνο σαρώνουν τους ουρανούς του Αιγαίου, αλλά υπάρχουν πληροφορίες ότι, σε κάποιες περιπτώσεις, έχουν πραγματοποιήσει πτήσεις ακόμη και πάνω από εδάφη της ηπειρωτικής Ελλάδας(αν και επίσημα διαψεύστηκε βλ. Πρώτη καταγεγραμμένη πτήση τουρκικού Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους πάνω από ελληνικό νησί), καταγράφοντας στρατιωτικές εγκαταστάσεις και θέσεις ραντάρ.

Υπενθυμίζεται ότι η ΤΗΚ απέκτησε το 1994 δύο συστήματα UAV Gnat-750, προχώρησε στη προμήθεια τουλάχιστον 102 φονικών UAV Harpy από το Ισραήλ (βλ. Harpy: Η άγνωστη απειλή για την ελληνική αεράμυνα) ενώ από το 2007 διαθέτει 3 συστήματα Searcher και 76 mini-UAV τύπου Βayraktar, και φυσικά αναμένει την ολοκλήρωση του πολύπαθου προγράμματος των Heron από το Ισραήλ. Επρόκειτο πάντως για μια προμήθεια η οποία αν και φαινομενικά καθυστέρησε σημαντικά για τεχνικούς λόγους, πέρασε από χίλια μύρια κύματα μέχρι να υλοποιηθεί εξαιτίας των συνεχών διακυμάνσεων των ισραηλινοτουρκικών σχέσεων.
Ενδεικτικό πάντως της τεράστιας σημασίας που δίνουν οι Tουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις στην ανάπτυξη UAV είναι το γεγονός ότι ήταν ένα από τα θέματα που είχε θίξει ο Τούρκος πρωθυπουργός Erdogan στην τελευταία συνάντηση που είχε με τον Αμερικανό πρόεδρο Obama. Στο πλαίσιο αυτής της συνάντησης είχε συμφωνηθεί η δωρεάν παραχώρηση από τις ΗΠΑ στην Τουρκία 3 υπερσύγχρονων UAV, παρόμοιων με αυτά που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί στις επιχειρήσεις τους στο Ιράκ και το Αφγανιστάν (βλ. MQ-9 Reaper για τη Τουρκία).
Παράλληλα, η Τουρκία δίνει τεράστιο βάρος στην ενίσχυση του οπλοστασίου της όχι μόνο με UAV, αλλά και με κάθε άλλου είδους μη επανδρωμένα οχήματα, εν αντιθέσει με τη χώρα μας η οποία υλοποιεί με χαρακτηριστικά αργούς ρυθμούς τα δικά της αντίστοιχα προγράμματα. Ήδη η εταιρεία Aselsan, η μεγαλύτερη τουρκική αμυντική βιομηχανία, έχει ξεκινήσει τις εργασίες σχεδιασμού και κατασκευής μίας σειράς μη επανδρωμένων οχημάτων, προκειμένου να ελαχιστοποιήσει το βαθμό εξάρτησης των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων από ξένες εταιρείες. Πιο συγκεκριμένα, η τουρκική εταιρεία «τρέχει» αυτή τη χρονική περίοδο 4 σχέδια μη επανδρωμένων συστημάτων με τις κωδικές ονομασίες «Izci» («Πρόσκοπος»), «Kasif» («Εξερευνητής»), «Denizci» («Ναυτικός») και «Gezgin» («Περιηγητής»). Ειδικότερα:

* Το «Izci» είναι ένα μη επανδρωμένο, τηλεκατευθυνόμενο όχημα ειδικά σχεδιασμένο για την επιτήρηση των συνόρων και για την αναγνώριση στόχων καθώς και για την ανταπόκριση σε υπηρεσίες διοικητικής μέριμνας. Το συγκεκριμένο όχημα έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει στόχους σε 24ωρη βάση, όπως επίσης να φέρει οπλισμό και να «διαβιβάζει» δεδομένα και πληροφορίες στο κέντρο επιχειρήσεων.
* Το «Kasif» είναι ένα μη επανδρωμένο σύστημα επιτήρησης, τοποθετημένο σε αερόστατο. Θα έχει δε τη δυνατότητα διεξαγωγής ερευνών από απόσταση πολλών χιλιομέτρων, ενώ τα συστήματα που θα φέρει θα του επιτρέπουν να εντοπίσει, από μεγάλο ύψος ημέρα και νύχτα, οποιαδήποτε κινητικότητα στο έδαφος. Το «Kasif» αναμένεται να χρησιμοποιηθεί στην παρατήρηση πεδίων που βρίσκονται πίσω από λόφους, ενώ θα έχει τη δυνατότητα μεταβίβασης εικόνων και συντεταγμένων στόχων σε άλλα μη επανδρωμένα συστήματα.
* Το «Denizci» είναι ένα τηλεκατευθυνόμενο μη επανδρωμένο υποβρύχιο το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο και την επιτήρηση σε λιμένες και θαλάσσιες περιοχές. Πρόκειται για ένα θαλάσσιο όχημα, το οποίο έχει τη δυνατότητα, όταν πλησιάζει το στόχο, να διαβιβάζει στο κέντρο επιχειρήσεων δεδομένα που συλλέγει από σόναρ, ραντάρ και θερμικές κάμερες.
* Τέλος, το «Gezgin» είναι επίσης ένα μη επανδρωμένο, ερπυστριοφόρο όχημα για την κάλυψη αναγκών στους τομείς έγκαιρης προειδοποίησης και επιτήρησης από απόσταση. Στο εν λόγω όχημα θα προσαρμοστεί προηγμένη τεχνολογία, που θα εξασφαλίζει, ασύρματα από απόσταση, τη χρήση οπλικού συστήματος. Επίσης, θα δύναται να φέρει ρομποτικό βραχίονα, θερμική κάμερα και σύστημα κατάδειξης στόχου με ακτίνες λέιζερ.

Να προσθέσουμε ότι τα παραπάνω οπλικά συστήματα που αναπτύσσει η τουρκική αεροπορική βιομηχανία είναι ικανά να αλλάξουν δραματικά την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο, με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να παραμένει για την ώρα απλώς θεατής των εξελίξεων. Ο συνεχής υπερεξοπλισμός της Τουρκίας, σε συνδυασμό με την ολιγωρία που επιδεικνύει η ελληνική πλευρά, έχει ως αποτέλεσμα την κλιμάκωση των προκλήσεων στο Αιγαίο, τόσο στον αέρα όσο και στη θάλασσα.

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP