Σάββατο 17 Απριλίου 2010

“Απ’ ευθείας εμπόριο”, “Αμμώχοστος”, και άλλες πολλές … δικαιολογίες!


Όπως πληροφορεί το «ΚΥΠΕ», ο Κύπριος ΥΠΕΞ, Μάρκος Κυπριανού δήλωσε σήμερα ότι ο κανονισμός για το απευθείας εμπόριο είναι νομικά λανθασμένος και πολιτικά απαράδεκτος και δεν συνάδει και με τα συμπεράσματα του Απρίλη του 2004, τα οποία επικαλείται. Ανέφερε ότι προς αποτροπή της προώθησης αυτού του κανονισμού η Κυπριακή Δημοκρατία θα κινηθεί σε επίπεδο των τριών θεσμών της Ε.Ε., του Ευρωκοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να εξηγήσει ξανά τις αδυναμίες και τα προβλήματα που έχει αυτός ο κανονισμός και πως δεν πρέπει να συζητηθεί. Ο κ. Κυπριανού δήλωσε πως πέρα από την ουσία του περιεχομένου του κανονισμού θεωρούμε ότι ήταν και τελείως ατυχής η περίοδος στην οποία επιλέχθηκε να προωθηθεί αυτός ο κανονισμός, ότι υποσκάπτει, δυναμιτίζει τις συνομιλίες και μόνο αρνητικές επιπτώσεις θα έχει σε αυτές η προώθηση αυτού του κανονισμού.

Απαντώντας σε ερώτηση επισήμανε πως η πρόταση της Κυπριακής Δημοκρατίας αναφορικά με το θέμα της Αμμοχώστου δεν έφυγε ποτέ από το τραπέζι: «Εμείς θεωρούμε ότι ήταν μια καλή πρόταση η οποία άρχισε από την προηγούμενη Κυβέρνηση επί Λουξεμβουργιανής Προεδρίας, ακολουθήθηκε από την Φινλανδική και τη Γερμανική Προεδρία, οι οποίες προσπάθησαν να την προωθήσουν – είναι η τουρκική πλευρά που ήταν αρνητική – αλλά εμείς στις συνομιλίες, ειδικά όποτε εγείρεται το λεγόμενο θέμα απομόνωσης, παρουσιάζαμε αυτή τη λύση, δηλαδή επιστροφή της Αμμοχώστου και άνοιγμα του λιμανιού της Αμμοχώστου, αλλά κάτω από ευρωπαϊκή διαχείριση και χωρίς οποιαδήποτε βεβαίως αναβάθμιση ή πολιτική ενίσχυση του ψευδοκράτους. Αυτό πάντα παρέμενε στο τραπέζι και είναι ένα επιχείρημα και μια πρόταση η οποία ισχύει».
Σε ό,τι αφορά στο θέμα της ενημέρωσης της Δημοκρατίας από πλευράς Ε.Ε. αναφορικά με τις πρόσφατες εξελίξεις γύρω από την προώθηση του κανονισμού για το απευθείας εμπόριο, ο ΥΠΕΞ ανέφερε πως «εμείς δεν θεωρούμε ότι η κοινοποίηση εγγράφων και αποφάσεων με αυτή την ηλεκτρονική μορφή που είναι η καθιερωμένη θα ήταν η αναμενόμενη ενημέρωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα θέμα που αφορά ένα κράτος μέλος για το οποίο έχουν εκφραστεί επανειλημμένα από την προηγούμενη και τη νυν Κυβέρνηση έντονες ενστάσεις και επιφυλάξεις και ότι η προώθηση αυτού του θέματος δεν θα έπρεπε να ακολουθήσει μία προηγούμενη διαβούλευση. Για εμάς εκείνο θα ήταν η ενημέρωση», ανέφερε.

Πρόσθεσε πως το έγγραφο αυτό αναφερόταν στη αλλαγή της διαδικασίας λήψης απόφασης, όπου εμπλέκεται πλέον και το Ευρωκοινοβούλιο. «Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι σε εκείνο το έγγραφο περιλαμβανόταν και η πρόθεση της Επιτροπής να καταθέσει στο Ευρωκοινοβούλιο το συγκεκριμένο έγγραφο. Και ακριβώς αυτά είναι τα ζητούμενα από την έρευνα. Βεβαίως θα κάνουμε και εμείς τις πολιτικές μας διαπιστώσεις και θα εξεταστεί πού και κατά πόσον απέτυχε ή υπήρξε κενό σε αυτή τη διαδικασία πληροφόρησης και εάν υπάρχουν ευθύνες θα εντοπιστούν, αλλά και με περισσότερο και βασικό στόχο να διορθωθούν τα κενά που μπορεί να υπάρχουν».

Σε ό,τι αφορά στην ουσία του θέματος, ο Κ/ΥΠΕΞ επισήμανε ότι «όσοι δηλώνουν δημόσια ότι θέλουν να βοηθήσουν στις συνομιλίες θα έπρεπε να το σκεφτούν δυο φορές προτού προωθήσουν τον κανονισμό. Αυτό είναι ένα επιχείρημα το οποίο θα εξηγήσουμε στους εταίρους μας. Σε αυτή τη διαδικασία θεωρούμε σημαντικότατους συνεργάτες και συμμάχους, γιατί είμαστε στην ίδια πλευρά όλοι, τους Ευρωβουλευτές, με τους οποίους είχα την ευκαιρία να έχω μια πολύ καλή συζήτηση, πολύ εποικοδομητική, την περασμένη Δευτέρα» και αναφέρθηκε και στη σημερινή του σύσκεψη με τους εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων επίσης για συντονισμό για το ίδιο θέμα. Υπογράμμισε επίσης τα εξής: «Θεωρώ τη συμβολή των πολιτικών δυνάμεων πάρα πολύ σημαντική. Χαίρομαι που ορισμένα κόμματα, όπως ο ΔΗΣΥ, ήδη έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες και αυτές είναι ευπρόσδεκτες, αλλά βεβαίως έχει σημασία όλοι μαζί να συντονιζόμαστε κιόλας για να έχουμε και τα ίδια μηνύματα. Θα πρέπει από εδώ και πέρα αντιμετωπίζοντας την ουσία να περιοριστούμε όσο μπορούμε στη δημόσια συζήτηση των ενεργειών που θα αναλάβουμε και των επιχειρημάτων που θα χρησιμοποιήσουμε, ακριβώς διότι μία πιο διακριτική και εμπιστευτική συζήτηση θα μπορέσει να αποδώσει και περισσότερα».

Ερωτηθείς σε διακρατικό επίπεδο πώς αντιμετωπίζεται ο κανονισμός για το απευθείας εμπόριο, όπως σήμερα κατά τη σημερινή του συνάντηση με τον Εσθονό ΥΠΕΞ, ο κ. Κυπριανού αφού επισήμανε πως «το θέμα δεν βρίσκεται στο Συμβούλιο αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε πως «είμαστε σε στενή επαφή με την Προεδρία αλλά ήδη έχουμε αρχίσει και ενημερώνουμε τους εταίρους μας». Ανέφερε ότι κατά τη συνάντηση με τον Εσθονό ομόλογό του, είχε την ευκαιρία, ειδικά στην κατ’ ιδίαν συνάντησή τους, να τον ενημερώσει με κάθε λεπτομέρεια για αυτό το ζήτημα. Δήλωσε ακόμη πως έχει αρχίσει και τηλεφωνικές επικοινωνίες με συναδέλφους του Υπουργούς και τους εξηγεί τα προβλήματα που πηγάζουν από αυτό τον κανονισμό: «Για τους εταίρους μας κατά κύριο λόγο το θέμα αφορά πιθανή συζήτηση στο Συμβούλιο». Υπενθύμισε ότι το Συμβούλιο έχει τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας που σαφώς αναφέρει ότι η οποιαδήποτε πρόταση μάλλον θα έπρεπε να βασιστεί στο πρωτόκολλο 10. «Έτσι για τις επόμενες μέρες, παρόλο που θα γίνεται παράλληλα η ενημέρωση των κρατών μελών, θα πρέπει να δοθεί και μία ιδιαίτερη έμφαση στο Ευρωκοινοβούλιο και στις πολιτικές δυνάμεις», τόνισε.

Ερωτηθείς αν εκ των υστέρων θεωρείται λανθασμένη ενέργεια να αποσυρθεί η προσφυγή από το ΔΕΚ, ο κ. Κυπριανού ανέφερε πως «δεν συνδέονταν μεταξύ τους αυτά τα δυο. Θα αντέστρεφα. Εάν εμποδίζαμε την εφαρμογή του Χρηματοδοτικού Κανονισμού θα ενισχύαμε τα επιχειρήματα υπέρ της υιοθέτησης του απευθείας εμπορίου. Αντίθετα, αυτή τη στιγμή ένα από τα βασικά μας επιχειρήματα είναι ότι οι νόμιμες πρωτοβουλίες, δηλαδή ο κανονισμός της Πράσινης Γραμμής και ο Χρηματοδοτικός Κανονισμός, είναι αρκετές και ικανοποιητικές για να καλύψουν την οικονομική ενίσχυση των Τ/Κ και δεν υπάρχει λόγος να καταφεύγουν σε παράνομες πρωτοβουλίες. Άρα οποιαδήποτε εμπόδια στις άλλες δύο πρωτοβουλίες θα ενίσχυαν την επιχειρηματολογία υπέρ του απευθείας εμπορίου. Να υπενθυμίσω ότι βασική παράμετρος εκείνων των προσφυγών ήταν τα ασφαλιστικά μέτρα τα οποία έχασε η Κυπριακή Δημοκρατία. Επομένως από τη στιγμή που δεν μπορούσαμε να εμποδίσουμε την εφαρμογή των έργων, πλέον το να δικαστεί θεωρητικά – και η προσφυγή αφορούσε τα έγγραφα προσφορών, όχι τα καθ’ εαυτόν έργα – θα γινόταν μια ακαδημαϊκή συζήτηση πλέον μετά από αρκετά χρόνια». Πρόσθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διόρθωσε τα έγγραφα, έκανε τις διορθώσεις που ζητούσε η Κυπριακή Δημοκρατία, και για αυτό αποσύρθηκαν οι προσφυγές, επισημαίνοντας πως «στόχος των προσφυγών δεν ήταν να εμποδιστεί η εφαρμογή του κανονισμού. Είναι μέσω των εγγράφων αυτών να μην μεταχειρίζονται τα κατεχόμενα σαν τρίτο κράτος. Αυτό επιτεύχθηκε από την τροποποίηση που δέχθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Ερωτηθείς αν βλέπει και μετά τη σύσκεψή του με τους Ευρωβουλευτές να υπάρχει πρόσφορο έδαφος ώστε η προώθηση του κανονισμού για το απευθείας εμπόριο να σταματήσει σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο κ. Κυπριανού απάντησε πως «το Ευρωκοινοβούλιο είναι ένα αυτόνομο όργανο-θεσμός το οποίο θα πάρει τις αποφάσεις του. Θεωρώ όμως ότι αν γίνουν αντιληπτές οι νομικές, πολιτικές αδυναμίες και η τελείως αρνητική συγκυρία προώθησης αυτού του κανονισμού υπάρχει αυτή η δυνατότητα και η πιθανότητα και αυτός είναι ο στόχος μας. Νομίζω ότι από εδώ και πέρα, εφόσον αρχίζουμε τις ενέργειές μας, θα πρέπει να περιορίσουμε όσο γίνεται περισσότερο πλέον τη δημόσια συζήτηση του θέματος».

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP