Δευτέρα 26 Απριλίου 2010

Προβλήματα ασφάλειας από το παράνομο αεροδρόμια στην Κύπρο!


Ο «ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ», σε εκτενές δημοσίευμα του Πέτρου Θεοχαρίδη με τίτλο «Η «εκλογή» Έρογλου θα επιδεινώσει την ασφάλεια…» και υπότιτλο «Το εξειδικευμένο περιοδικό FlightGlobal εκτιμά ότι θα χειροτερέψουν τα πράγματα στους αιθέρες», με αφορμή σχετικό δημοσίευμα στο περιοδικό ‘FlightGlobal’, καταγράφει τις δηλώσεις κυπριακών υπευθύνων και πληροφορίες για παρασκηνιακές εξελίξεις που έχουν προκαλέσει οι κίνδυνοι στην ασφάλεια πτήσεων λόγω συμπεριφοράς τουρκικών και τ/κ ‘υπηρεσιών’ με τη λειτουργία του παράνομου αεροδρομίου Ερτζιάν (Ercan). Λόγω και της εμπλοκής Eurocontrol και Ε.Ε. στην επίμαχη υπόθεση, παρατίθεται το πλήρες κείμενο του δημοσιεύματος: «Στα 461 έφτασαν κατά το 2009 τα συμβάντα ασφάλειας πτήσεων λόγω εμπλοκής του παράνομου ‘Ερτζιάν’ και της συμπεριφοράς των Τούρκων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, στις διαδικασίες ελέγχου πτήσεων στο FIR Λευκωσίας, για τα οποία έγιναν οι προβλεπόμενες από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και το Eurocontrol αναφορές. Αυτό αποκαλύπτει στη χθεσινή του έκδοση το διεθνές εξειδικευμένο περιοδικό ‘FlightGlobal’.

Δηλαδή έχουμε περισσότερα από ένα περιστατικό την ημέρα, ενώ η ρήση για τη στάμνα που πάει πολλές φορές στη βρύση αλλά μία σπάει, ισχύει και εδώ, χωρίς όμως μέχρι στιγμής οι διεθνείς αρμόδιοι οργανισμοί -ICAO και Eurocontrol- να έχουν λάβει αποτελεσματικά αποτρεπτικά μέτρα. Από τα συμβάντα αυτά, τα 50 αφορούν αναφορές και καταγγελίες πιλότων μετά από οδηγίες που δέχθηκαν από το ‘Ερτζιάν’ για αλλαγή υψομέτρου πτήσης ή πορείας του αεροσκάφους. Σε πρόσφατο συμβάν, όπως αναφέρει το ίδιο περιοδικό, ελεγκτές του ‘Ερτζιάν’ έδωσαν άδεια σε αεροσκάφος που πετούσε στο FIR Λευκωσίας, να αρχίσει να κατέρχεται με προορισμό το αεροδρόμιο της Βηρυτού με παράλληλες οδηγίες να μεταφερθεί στη συχνότητα επικοινωνίας των ελεγκτών του Λιβάνου. Ο πιλότος θεώρησε ότι οι οδηγίες δίνονται εν γνώσει των Ελεγκτών στη Λευκωσία και ακολούθησε τις οδηγίες, με αποτέλεσμα οι νόμιμοι ελεγκτές του FIR Λευκωσίας να μην γνωρίζουν την πορεία του αεροσκάφους και να δώσουν ανάλογες οδηγίες σε άλλο αεροσκάφος. Παράλληλα, δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν με το άλλο αεροσκάφος γιατί είχε αλλάξει συχνότητα και δεν άκουγε το Κέντρο Ελέγχου Πτήσεων Λευκωσίας.

Το γεγονός ότι δεν είχαμε εξαιρετικά κρίσιμες καταστάσεις μέχρι τώρα ή ακόμα και σύγκρουση ξένων αεροσκαφών στον αέρα, οφείλεται αποκλειστικά στο ότι οι Κύπριοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας παρακολουθούν με ιδιαίτερη προσοχή τα ραντάρ τους και ‘μαντεύουν’ ότι σε κάποιες περιπτώσεις αεροσκάφη παίρνουν οδηγίες από το ‘Ερτζιάν’ και θα αλλάξουν υψόμετρο ή πορεία, υποδεικνύουν στον ‘Φ’ αρμόδιες πηγές που διερευνούν τέτοια συμβάντα.

‘Η κυβέρνηση της Κύπρου πιέζει τους διεθνείς οργανισμούς αεροπορίας να βελτιώσουν την πληροφόρηση των πιλότων για την επικίνδυνη ανωμαλία στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας στην ανατολική Μεσόγειο, ιδιαίτερα με τα νέα δεδομένα που δημιουργούν σημαντικές πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις που μπορεί να επιδεινώσουν τη κατάσταση’, αναφέρει το περιοδικό και υποδεικνύει ευθαρσώς ότι η αναμενόμενη επιδείνωση στις συνθήκες ασφάλειας του εναέριου χώρου της περιοχής, οφείλεται στην εκλογή Έρογλου στα κατεχόμενα. Οι εξελίξεις, με την εκλογή Έρογλου, ‘μπορούν να καταστήσουν τα πράγματα χειρότερα’, αναφέρει χαρακτηριστικά το ‘FlightGlobal’ και εξηγεί πως ‘ο κίνδυνος για την ασφάλεια πτήσεων προέρχεται από το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία άμεση επικοινωνία μεταξύ των δύο γειτονικών κέντρων εναέριου ελέγχου σε Άγκυρα και Λευκωσία, έτσι δεν υπάρχει κανένας συντονισμός πορείας των αεροσκαφών που περνούν από μια περιοχή πληροφοριών πτήσης σε άλλη (από το FIR Άγκυρας στο FIR Λευκωσίας).

Αυτή τη στιγμή, για τα αεροσκάφη που πλησιάζουν το FIR Λευκωσίας απαιτείται με βάση τους διεθνείς κανονισμούς, ‘να αποκαταστήσουν επαφή με το Κέντρο Ελέγχου Πτήσεων Λευκωσίας προκειμένου να συμφωνηθούν ουσιαστικές λεπτομέρειες της πτήσης, 10 λεπτά πριν από την είσοδο. Αλλά όταν τα αεροσκάφη πλησιάζουν στα όρια μεταξύ των FIR Άγκυρας και Λευκωσίας, λαμβάνουν οδηγίες από την Άγκυρα για να αλλάξουν τη συχνότητα και να ενωθούν με το παράνομο κέντρο έλεγχου περιοχής του Ercan, με αποτέλεσμα, αν οι πιλότοι δεν είναι εκ των προτέρων ενήμεροι για την κατάσταση, να μην έρχονται έγκαιρα σε επαφή με τη Λευκωσία, αλλά και να δέχονται και να εκτελούν εν αγνοία του Κέντρου Ελέγχου Πτήσεων Λευκωσίας, οδηγίες παρεκτροπής υψομέτρων ή κατεύθυνσης στα σχέδια πτήσης που έχουν εγκρίνει και με βάση τα οποία υπολογίζουν τη ρύθμιση της εναέριας κυκλοφορίας.

Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις που οι πιλότοι επικοινωνούν και με το ‘Ερτζιάν’ με οδηγίες των ελεγκτών από την Άγκυρα, αλλά και με τη Λευκωσία, με βάση τις οδηγίες των εγχειριδίων και των σχεδίων πτήσης τους, δημιουργείται σε αυτούς σύγχυση για το ποιες οδηγίες πρέπει να υπακούσουν. Οι συνθήκες αυτές ουσιαστικά προκαλούν μεγαλύτερες πιέσεις τόσο στους πιλότους, όσο και στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, σε μια περιοχή που παρουσιάζει ιδιαίτερα πυκνή κίνηση. Οι ιδιαίτερα έμπειροι του χώρου, επισημαίνουν στον ‘Φ’ ότι ακόμα μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα άρνησης των Τούρκων Ελεγκτών να μιλούν απευθείας με τους Κύπριους Ελεγκτές στη Λευκωσία, σε κρίσιμες καταστάσεις για αποσόβηση κινδύνων. Η άρνηση αυτή μπορεί να αποβεί σε κάποια περίπτωση μοιραία, επισημαίνουν, υπενθυμίζοντας και αυτοί τη ρήση για τη στάμνα που πάει πολλές φορές στη βρύση αλλά μια σπάει.

‘ΕΡΤΖΙΑΝ’ – Παρασκήνιο για έμμεση αναγνώριση

Οι προσπάθειες επίλυσης του προβλήματος τους τελευταίους μήνες με εμπλοκή του Eurocontrol και της Ε.Ε. αντί να προχωρήσουν σε εξουδετέρωση του ‘Ερτζιάν’, αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμα και έμμεσης αναγνώρισής του κάτω από τις τουρκικές πιέσεις. Συγκεκριμένα, στις παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις που έγιναν με πιέσεις της πλευράς μας και με γνώμονα την ασφάλεια πτήσεων, τέθηκε επί τάπητος συμβιβαστική πρόταση για ‘τεχνική’ λύση. Δηλαδή, όταν κρίνεται απαραίτητο για συγκεκριμένη περίσταση στο FIR Λευκωσίας (κάτι που συμβαίνει σχεδόν καθημερινά), οι Κύπριοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας να επικοινωνούν με το Κέντρο Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας του Eurocontrol στις Βρυξέλλες και αυτό με τη σειρά του με τους Ελεγκτές στην Άγκυρα για συνεννόηση. Ωστόσο, η Τουρκία απέρριψε την ‘τεχνική’ λύση και αντιπρότεινε όπως σε τέτοιες περιπτώσεις το Κέντρο του Eurocontrol να επικοινωνεί με το ‘Ερτζιάν’, προωθώντας ουσιαστικά την έμμεση ή άμεση αναγνώριση του. Πληροφορίες του ‘Φ’ από τις Βρυξέλλες, αναφέρουν ότι οι εκπρόσωποι του Eurocontrol και της Ε.Ε. δεν απέρριψαν άμεσα την πρόταση αυτή που παραβιάζει κατάφωρα τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας και το διεθνές δίκαιο.

Αντίθετα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ενδέχεται να προχωρήσουν σε αποδοχή πρόσκλησης που έστειλαν οι ψευδοαρχές Πολιτικής Αεροπορίας των κατεχομένων με σκοπό να ενημερωθούν και να ελέγξουν τα νέα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που εγκατέστησαν και λειτουργούν στο παράνομο κέντρο ‘Ερτζιάν’ (κάτι ανάλογο του Lefco που έπρεπε να λειτουργεί στη Δημοκρατία από το 2006 αλλά εξελίχθηκε σε σκάνδαλο και η παράδοσή του – με σημαντικές αδυναμίες – εκκρεμεί για το ερχόμενο καλοκαίρι).

Με την αξιολόγηση αυτή η Τουρκία επιχειρεί να πείσει ότι το ‘Ερτζιάν’ κατέχει το απαραίτητο προσωπικό, εξοπλισμό και εμπειρία που θα μειώσει το πρόβλημα ασφάλειας πτήσεων αν ‘νομιμοποιηθεί’ η εμπλοκή του. Προς αυτή την κατεύθυνση προβάλλουν και σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας στη Δημοκρατία, με καθυστερήσεις, ελλείψεις εξοπλισμού κ.τ.λ.».

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP