Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2009

Το Δίκαιο της Θάλασσας σε σχέση με την Κύπρο


Στις 23 Σεπτεμβρίου, 2009 κατά την καθιερωμένη συνάντηση των ε/κ και τ/κ κομμάτων στο Λήδρα Πάλας, το τ/κ κόμμα «Νέα Κύπρος» του Αλπάι Tουρτουράν ήταν εισηγητής του θέματος «Το Δίκαιο της θάλασσας σε σχέση με την Κύπρο».

Κατά τη συνάντηση το ΔΗΚΟ κατέθεσε τις πολιτικές του θέσεις σχετικά με το θέμα που περιληπτικά αναλύονται πιο κάτω: ΌOne of the basic inference and right that all the internationally recognized states enjoy is the sovereignty over their territory.Όόόδσδλα τα διεθνώς αναγνωρισμένα κράτη απολαμβάνουν «κυριαρχία».

Η ερμηνεία του όρου δεν περιορίζεται μόνο στη γεωγραφική επικράτεια, αλλά περιλαμβάνει επίσης τον εναέριο χώρο και την περιβάλλουσα θάλασσα. In relation to a state's rights and obligations related to its territorial sea, the leading guide is the UN convention on the Law of the Sea signed at Montego Bay, Jamaica on 10/12/1982 that came into force on 16/11/1Σε σχέση με τα δικαιώματα και υποχρεώσεις κάθε κράτους που αφορούν στη θάλασσα, η καθοδηγητική νομοθεσία είναι η σύμβαση του Ο.Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, που τέθηκε σε ισχύ στις 16/11/1994. Επικυρώθηκε από την Κύπρο στις 12/12/1988.

Also, the European Union ratified the UNLOSC on 10/12/1998.Η συγκεκριμένη σύμβαση επικυρώθηκε επίσης από την Ε.Ε. ως οντότητα στις 10/12/1998. Despite that 157 or so states, members of the UN have ratified so far the aforesaid convention, Turkey has neither signed nor ratified it.Παρά το γεγονός ότι πέραν των 157 χωρών-μελών του Ο.Η.Ε. έχουν κυρώσει μέχρι στιγμής την εν λόγω σύμβαση, η Τουρκία ούτε την επικύρωσε ούτε την υπέγραψε. Ήταν μάλιστα μια από τις πολύ λίγες χώρες που την καταψήφισε.

Είναι η πολιτική θέση του ΔΗΚΟ ότι η Turkey cannot and is not in the position to dispute or question the rights of Cyprus as an island state for its continental shelf or its Exclusive Economic Zone ( EEZ).Τουρκία δεν μπορεί, ούτε είναι σε θέση, να αμφισβητήσει τα δικαιώματα υφαλοκρηπίδας και κατ’ επέκταση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κύπρου ως νησιωτικού κράτους. This has been secured and indeed clarified with Article 121 of the convention.Αυτό διευκρινίζεται με το άρθρο 121 της Σύμβασης. In Par.

Στην παρ. 2 αναφέρεται ότι όλα τα νησιά διαθέτουν αποκλειστική οικονομική ζώνη που καθορίζεται ανάλογα. Ankara is laying claims on the sea south and southwest of the Republic of Cyprus between Turkey's southern coast and the northern coast of Egypt claiming this sea area must be divided equally between Turkey and Egypt.Η Άγκυρα θέτει απαιτήσεις για δικαιώματα στη θαλάσσια περιοχή νότια και νοτιοδυτικά της Κυπριακής Δημοκρατίας και διεκδικεί τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ των νότιων ακτών της και της βόρειας ακτής της Αιγύπτου και θεωρεί ότι θα πρέπει να κατανεμηθεί ισομερώς μεταξύ της Τουρκίας και της Αιγύπτου, αγνοώντας τα διεθνή απορρέοντα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

This is not the first time Turkey has projected such positions and claims to divide the seas between continental states, thus undermining the equal rights of island states such as Cyprus.Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τουρκία προβάλλει τέτοιες ανυπόστατες θέσεις και απαιτήσεις για διαμοιρασμό της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ ηπειρωτικών κρατών, υπονομεύοντας έτσι την ισότητα των δικαιωμάτων των νησιωτικών κρατών, όπως η Κύπρος.

It is the same position Turkey claims in the Aegean Sea and alleges that the sea has to be divided by the median line between its western coast and the Greek mainland continental coast, essentially ignoring or dismissing the existence of the Greek islands. Πρόκειται για όμοια θέση που ακολουθεί στο Αιγαίο. Υποστηρίζει ότι το Αιγαίο πρέπει να διαιρεθεί διά της «μέσης γραμμής» μεταξύ των τουρκικών δυτικών ακτών της και των ελληνικών ηπειρωτικών ακτών, αγνοώντας κατ' ουσίαν τα δικαιώματα ή απορρίπτοντας την ύπαρξη των ελληνικών νησιών.

Turkey's position is not only illegal but invalid and untenable because simply is based on the argument it backed, but failed, to be adopted at the UN namely that different rules must apply to enclosed or semi enclosed seas such as the Mediterranean and other rules for the open seas as far as the delimination of the EEZ is concerned as well as the rights of island states.Οι τουρκικές θέσεις δεν είναι μόνο παράνομες, αλλά άκυρες και απαράδεκτες, επειδή απλώς βασίζονται στο επιχείρημα που υποστήριξε, αλλά απέτυχε να εγκριθεί στα πλαίσια του Ο.Η.Ε. Συγκεκριμένα υποστήριξε ότι θα πρέπει να ισχύουν διαφορετικοί κανόνες για κλειστές ή ημίκλειστες θάλασσες, όπως η Μεσόγειος, και θα πρέπει να ισχύουν διαφορετικοί κανόνες όσον αφορά στην οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ).

ΗTurkey's failure to convince UN member states of the validity of its views is reflected in Art. αποτυχία της Τουρκίας να πείσει τα κράτη-μέλη του Ο.Η.Ε. για την ορθότητα των θέσεών της αντικατοπτρίζεται στα άρθρα 122 and 123 of the convention as these adopted in their final wording stating that the only obligation of states in enclosed or semi enclosed seas is that to cooperate with each other in matters of preservation, of living resources, the environment and also for scientific research, but that in all other respects the generally applicable and agreed rules (including island states and delimination) shall apply.122 και 123 της Σύμβασης, όπως αυτά εγκρίθηκαν με την τελική διατύπωσή τους, που αναφέρουν πως η μόνη υποχρέωση των κρατών σε κλειστές ή ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές είναι η συνεργασία μεταξύ τους σε θέματα διατήρησης της θαλάσσιας ζωής, του περιβάλλοντος, όπως επίσης για επιστημονική έρευνα. Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας αναγνωρίζει το δικαίωμα υφαλοκρηπίδας σε 12 ναυτικά μίλια όπως επίσης την ύπαρξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) 200 ναυτικών μιλίων για όλα τα κράτη, παράκτια ή νησιωτικά.

Το άρθρο Art.81 and 59 also have a special interest as far as Turkey's stands on Cyprus' declared aim to explore and exploit possible oil and natural gas deposits.81 έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σχετικά με τα αποκλειστικά δικαιώματα του κράτους για εξόρυξη και εκμετάλλευση πετρελαίου ή κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη δική του ΑΟΖ. Σε οποιανδήποτε άλλη διαφορά μεταξύ κρατών, το άρθρο Art.Ααραργδσαγφδγδσαγδσγφδσαγαφδγ59 relates to the basis for the resolution of conflicts regarding the attribution rights and jurisdiction in EEZ59 παραθέτει τη βάση για την επίλυσή τους. Turkey as a UN member is bound by the UN charter which considers illegal any threat or use of force through military means as a tool to enforce national politics. On the EU front, Ankara, as an aspiring member of the European Family is well aware of the commitments to behave as a Democratic nation with respect to EU rules and regulations that neither encourage nor condone such tactics. Η Τουρκία, ως μέλος του ΟΗΕ, είναι δεσμευμένη από τον Καταστατικό Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών που θεωρεί παράνομη οποιαδήποτε απειλή ή χρήση βίας με στρατιωτικά μέσα ως εργαλείο για την εφαρμογή εθνικής πολιτικής. Όσον αφορά στην Ε.Ε., η Άγκυρα, ως ένα επίδοξο μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας, θα πρέπει να έχει πλήρη επίγνωση των δεσμεύσεων, των υποχρεώσεων και των συμπεριφορών της ως κράτος, που εκπηγάζουν από το Κοινοτικό Κεκτημένο. Το ερώτημα που τίθεται, είναι πώς η Τουρκία μπορεί να καταστεί κράτος-μέλος χωρίς την επιβολή, ως μέρος του δικαίου της, του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου; Είναι γνωστό ότι το Ευρωπαϊκό Δίκαιο υπερισχύει έναντι οποιουδήποτε άλλου κρατικού Δικαίου ή νομοθεσίας.

Let me remind you once again that the UN convention has been ratified by the EU itself. Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω για μιαν ακόμη φορά ότι η σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας έχει κυρωθεί από την ίδια την Ε.Ε. και αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού Δικαίου. Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως αναγνωρισμένο κράτος-μέλος του Ο.Η.Ε. και μέλος της Ε.Ε., υπέγραψε και επικύρωσε τη Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας του Ο.Η.Ε. Συνεπώς, έχει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την εν λόγω Σύμβαση και ως νησιωτικό κράτος θα πρέπει να απολαμβάνει απρόσκοπτα τα δικαιώματα που προκύπτουν από αυτή, δηλαδή την υφαλοκρηπίδα της και την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της και εξίσου να απολαμβάνει το δικαίωμα σύναψης σχετικών διεθνών συμφωνιών με άλλα κράτη. Συνεπώς, η Τουρκία, κανένα δικαίωμα αμφισβήτησης δεν μπορεί να προτάξει.

Βρισκόμαστε στο στάδιο αναζήτησης κοινά αποδεκτής λύσης του κυπριακού προβλήματος και, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, στόχος όλων των πολιτικών κομμάτων, ε/κ και τ/κ, είναι να εργαστούν για τη διαφύλαξη των συμφερόντων της χώρας μας. Με βάση πρόσφατο κοινό ανακοινωθέν των
διακομματικών αντιπροσωπιών των ε/κ και τ/κ κομμάτων, το οποίο επεκτείνω για να αντικατοπτρίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών θέσεων αυτών στις οποίες και το ΔΗΚΟ πρωτοστάτησε, η επιζητούμενη λύση θα πρέπει να εδράζεται στα ψηφίσματα του ΟΗΕ, το
Διεθνές Δίκαιο, τις αρχές και τις αξίες του ευρωπαϊκού κεκτημένου, της πολιτικής ισότητας και της διασφάλισης των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών για όλους του νόμιμους κατοίκους του νησιού μας.

ΤΟΥ ΣΤΕΛΙΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΙΔΗ*
*Βουλευτής Λευκωσίας, επικεφαλής της διακομματικής αντιπροσωπίας του ΔΗΚΟ
ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP