Πέμπτη 19 Μαρτίου 2009

Περιφερειακός ρόλος στην ασφάλεια πτήσεων


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων Νίκος Νικολαΐδης κατήγγειλε σήμερα την άρνηση της Τουρκίας να συνεργαστεί με τις κυπριακές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας και να επιτρέψει στον εναέριο χώρο της την πτήση κυπριακών αεροπλάνων.
Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων Νίκος Νικολαΐδης κατήγγειλε σήμερα την άρνηση της Τουρκίας να συνεργαστεί με τις κυπριακές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας και να επιτρέψει στον εναέριο χώρο της την πτήση κυπριακών αεροπλάνων.

Σε χαιρετισμό στην Ευρωπαϊκή Διάσκεψη για την Ασφάλεια Πτήσεων, που φιλοξενεί η Κύπρος, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι παρά τις καταστροφικές συνέπειες που υπέστη η αεροπορική υποδομή της Κύπρου λόγω της τουρκικής εισβολής του 1974, «καταφέραμε σταδιακά να ξανακτίσουμε τις υποδομές μας και σήμερα η Πολιτική Αεροπορία της Κύπρου δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα».
«Είμαστε περήφανοι να αναφέρουμε ότι κτίσαμε δύο καινούργια και μοντέρνα αεροδρόμια, αυτό της Πάφου που ήδη λειτούργησε, και το κυρίως διεθνές αεροδρόμιο της Λάρνακας που θα λειτουργήσει τον ερχόμενο Νοέμβριο» σημείωσε.
«Επίσης», πρόσθεσε, «ένα σύγχρονο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα συμπληρωθεί τους επόμενους μήνες μαζί με ένα νέο δεύτερο ραντάρ και άλλα έργα υποδομής. Παράλληλα», συνέχισε, «είμαστε στη διαδικασία να αναδομήσουμε το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας δημιουργώντας νέες θεσμικές δομές που θα επιτρέψουν τη δημιουργία ενός ευέλικτου ανεξάρτητου παροχέα υπηρεσιών και την ίδια στιγμή θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης και εποπτείας του κράτους».
Ο κ. Νικολαίδης επισήμανε ότι «τα έργα αυτά και όλες οι πολιτικές και διαδικασίες βασίζονται στο διεθνή νόμο και υλοποιούνται στα πλαίσια της συνθήκης του ICAO και τις σχετικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Eurocontrol».
Άρνηση της Τουρκίας για συνεργασία
«Σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες», ανέφερε, «η Κύπρος γειτνιάζει με πέντε μη ευρωπαϊκές χώρες και το FIR της είναι το πρώτο σημείο εισόδου και εξόδου μιας πτήσης μεταξύ Ανατολής και Ευρώπης και αντίστροφα», σημειώνοντας ότι «αυτό, όπως εκτιμάται, καθιστά το συντονισμό και τη συνεργασία πολύ πιο δύσκολη και επομένως οι ελεγκτές μας αντιμετωπίζουν μια επιπλέον πρόκληση».
«Η πρόκληση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη από την άρνηση της Τουρκίας να συνεργαστεί με τις κυπριακές αρχές Πολιτικής Αεροπορίας παραβιάζοντας έτσι τις σχετικές πρόνοιες της συνθήκης του ICAO», είπε και πρόσθεσε ότι «ακόμα και όταν διεθνείς οργανισμοί προσπάθησαν να βρουν κάποια τεχνική λύση στο πρόβλημα αυτό, η τουρκική θέση ήταν και πάλιν αρνητική».
«Επιπρόσθετα», ανέφερε, «η Τουρκία αρνείται να επιτρέψει στον εναέριο χώρο της την πτήση κυπριακών αεροπλάνων. Αυτή η άρνηση», υπέδειξε, «όχι μόνο είναι παράνομη αλλά βάζει σε δυσμενή θέση τις Κυπριακές Αερογραμμές όσον αφορά τον ανταγωνισμό και δημιουργεί καθυστερήσεις».
Ο Υπουργός είπε ωστόσο ότι «παρόλες τις προκλήσεις, το 2008 οι ελεγκτές μας διαχειρίστηκαν με ασφάλεια στο FIR Λευκωσίας 260,000 πτήσεις που διακίνησαν γύρω στα 20 εκατομμύρια επιβάτες», υπογραμμίζοντας ότι «για μια μικρή χώρα όπως η Κύπρος ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός».

Περιφερειακός ρόλος
«Επιπρόσθετα», είπε, «η Κύπρος ως η μόνη χώρα στην περιοχή που είναι μέλος και της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Eurocontrol μπορεί δυνητικά να διαδραματίσει ένα περιφερειακό ρόλο διευκολύνοντας την υιοθέτηση κοινών αεροπορικών μεθόδων και διαδικασιών από τις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης, κάτι που θα συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση της ασφάλειας των πτήσεων».
Σημείωσε ότι «πραγματικά αναγνωρίσαμε τον περιφερειακό αυτό ρόλο και πήραμε συγκεκριμένη πρωτοβουλία προς το σκοπό αυτό».
Πρόσθεσε ότι «δημιουργήσαμε το 2003 το μηχανισμό του EMAC (European Middle East ATM Coordination)», αναφέροντας ότι «ο μηχανισμός αυτός βασίζεται στην υιοθέτηση πρωτοκόλλου που υπογράφηκε από τους Υπουργούς Μεταφορών της Κύπρου, της Αιγύπτου, τoυ Λιβάνου, της Ιορδανίας και της Συρίας και υποστηρίζεται από τον ICAO, το Eurocontrol και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
«Κύριος στόχος», είπε, «είναι η βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής σε θέματα Πολιτικής Αεροπορίας» και σημείωσε ότι «με χρηματοδότηση από την Κυπριακή Δημοκρατία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το EMAC έχει ήδη συμπληρώσει αρκετά περιφερειακά έργα, κάποια από τα οποία έχουν σχέση με την ασφάλεια».
«Δεύτερον», συνέχισε, «η Κύπρος, μαζί με την Ιταλία και τη Μάλτα, συμμετέχει στο Βlue Med», επισημαίνοντας ότι «τo έργο αυτό, που επίσης υποστηρίζεται και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοχεύει στη δημιουργία κοινού λειτουργικού εναέριου χώρου, γνωστού ως FAB. Ο στόχος του Blue Med είναι επίσης η βελτίωση της ασφάλειας».

«Τρίτον», είπε, «χαιρετίζουμε τη δημιουργία στην Κύπρο περιφερειακού παραρτήματος του Flight Safety Foundation που θα καλύπτει τη νοτιοανατολική Ευρώπη», ενώ ευχαρίστησε τον Πρόεδρο του Flight Safety Foundation William Voss «ο οποίος υποστήριξε την πρόταση αυτή», τον Πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Πρόεδρο του Flight Safety Foundation Νοτιοανατολικής Ευρώπης Ακριβό Τσολάκη και τον Χρίστο Πέτρου από το Eurocontrol «για τις προσπάθειες τους να φέρουν σε επιτυχία αυτές τις πρωτοβουλίες».
Ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι «θα ήθελα να επαναλάβω τη δέσμευση της Κύπρου και εμού προσωπικά για υποστήριξη του έργου αυτού με κάθε δυνατό τρόπο».
«Πιστεύουμε ότι η περιφερειακή αυτή πρωτοβουλία θα συμβάλει αποτελεσματικά στην επιτυχία των στόχων του Flight Safety Foundation και θα βελτιώσει τη συνεργασία μεταξύ των χωρών της περιοχής», συμπλήρωσε.
Τόνισε επίσης ότι «όλοι όσοι εμπλέκονται στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας έχουν ένα σημαντικό ρόλο να επιτελέσουν», σημειώνοντας παράλληλα ότι «αυτοί που εμπλέκονται στα θέματα ασφάλειας έχουν πράγματι ένα ακόμα πιο σημαντικό ρόλο, γιατί η ασφάλεια είναι η πρώτη προτεραιότητα και είναι μια δραστηριότητα η οποία δεν πρέπει να θεωρείται ως δεδομένη».
Επικαλούμενος στατιστικά στοιχεία που αφορούν την Ευρώπη, ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι «τα τελευταία 15 χρόνια ο αριθμός πτήσεων μόνο στην Ευρώπη έχει διπλασιαστεί φθάνοντας τα 12 εκατομμύρια ετησίως».
«Παρά την παρούσα οικονομική κρίση, ο αριθμός αυτός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται και θα φθάσει τα 20 εκατομμύρια μέχρι το έτος 2020», κατέληξε.
ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP