Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2009

Προωθεί η Αγκυρα τον Εθνικισμός των Ζαζα στην διαίρεση των Κούρδων ?


Μέχρι πρόσφατα , ομιλητές της διαλέκτου Zaza από την Τουρκία θεωρούνταν μέρος του vast του εθνικού γκρούπ των Κούρδων που είναι διανεμημένοι σε όλη την Τουρκία,Ιρακ, Ιραν και Συρία.Την δεκατία του 1980 η δημιουργία της λατινικής Αλφαβήτου κατάλληλη για την έκδοση της γλώσσας Ζαζα δημιούργησες μια ανανέωση στην φιλολογία και την κουλτούρα οδηγώντας στην ανάπτυξη ενός τύπου εθνικισμού των Ζαζα ότι οι υποψίες μερικών Κούρδων εμπνέονται από την Μυστικές Υπηρεσίες πληροφοριών των Τουρκων ως μέσον διάσπασης των Κούρδων και αποδυναμώνει τους στρατιωτικούς από το Εργατικό Κόμμα των Κούρδων (Partiya Karkeren Kurdistan - PKK).

Ο εθνικισμός των Ζάζα είναι ακόμα σε διαφοροροποίηση με μερικούς ομιλητές Ζάζα που θεωρούν τους εαυτούς τους Κούρδους
1. Ο Εθνικός των Ζάζα επικεντρώνεται στην διάλεκτο τωνΖαζάκι και ντόπιων ομιλητών Ζαζάκι στην Τουρκία. Μερικοί εθνικιστές Ζάζα επίσης θέλουν μια ανεξάρτητη πατρίδα για την φυλή των Ζάζα με τό όνομα Ζαζαιστάν στην Τουρκία,σταδιακά αποδυναμόνοντας την εμφάνιση του ΠΚΚ ανάμεσα στου ομιλητές της διαλέκτου Ζαζάκι.
2. Από θέμα πίστεως οι Ζάζα ( των οποίων ο πλυθυσμός βασίζετε ακόμα σε επίμαχους εθνικούς και γλωσσικούς ορισμούς αλλά μπορεί να οριστή μεταξύ ενός και τριών εκατ.) μπορούν κατά προσέγγιση να χωριστούν μεταξύ Sunni Moυσουλμάνους και Alevis.Συνήθως οι ομιλητές Ζαζάκι ονομάζονται Κούρδοι και η Ζαζάκη θεωρείται σαν Κουρδική διάλεκτος από τους Κούρδους εθνικιστές και πολλούς επιστήμονες .Οι εθνικιστές Ζαζα υποστηρίζουν ότι έχουν τον δικό τους λαό επί της βάσεως της έλειψης αμοιβαίας δυνατότητας κατανόησης μεταξύ της διαλέκτου των Ζάζα και των Κουρμαντσι διάλεκτος των Κούρδικών η οποία μιλιέτε από το 80% περίπου όλων των Κουρδικών εθνικοτήτων.Μερικοί γλωσσολόγοι υποστηρίζουν ότι η διάλεκτος των Ζάζα δεν έχει σχέση ή δεν συνδέεται με την Κουρδική διάλεκτο ή με τις διαλέκτους.


Πάρα ταύτα, εθνικές ταυτότητες επηρεάζονται από υποκειμενικούς παράγοντες το ίδιο όπα και από αντικειμενικούς όπως γεννετικούς και γλωσσικούς .Εθνικές ταυτότητες εν γένει είναι κοινωνικά κατασκευάσματα και μπορούν να επηρεαστούν από κρατικές πολιτικές.
Ο εθνικισμός των Ζάζα ανεπτίχθηκε αρχικά στην Ευρωπαική διασπορά των Ζάζα όπου οι διαφορές μεταξύ των διαλέκτων των Κουρμάντσι και των Ζαζάκι έγινανα πιο ορατές λόγο του ελεύθερου περιβάλλοντος που ζούσαν . Στην Ευρώπη οι μετανάστες από την Τουρκία δεν αναγκάστηκαν να μάθουν Τουρκικά αλλά μπορούσαν να διαλέξους μεταξύ των Κουρμαντσί και των Ζαζάκι σαν μητρική γλώσσα. Αυτό κατέληξε στον Εθνικισμό των Ζάζα σε κάποιες περιπτώσεις .
2 . Ενας άλλος παράγοντας ήταν η αντίδραση μερικών Κούρδων εθνικιστών στις δημοσιεύσεις των Ζαζάκι .Πρόσφατα ο ‘’εθνικισμός’’ των Ζάζα είναι ακόμα είναι ακόμα ένα μέγιστο θέμα των εξόριστων πολιτικών και φαίνεται να είναι ένα οριακό φαινόμενο , όμως παράλληλα αρχίζει να επηρεάζει την συζήτηση της εθνικής ταυτότητας τους στην Τουρκία.
Η πρόσφατη συζήτηση για την γνώση της μητρικής γλώσσας στην Τουρκία και την πολιτική του Κόμματος Δικαιοσύνης και προόδου (Adelet ve Kalkinma PArtisi – AKP )της κυβέρνησης να ανοίξουν ένα τηλεοπτικό σταθμό με Κουρδική γλώσσα μπορεί να ενδυναμώσει τους διαχωρισμούς μεταξύ των ομιλητών Κουρμάντσι και Ζάζα (βλέπε τρομοκρατία FOCUS Ιανουαριος 13). Το τρέχων κανάλι ΤRT 6 μεταδίδει μόνο σε Κουρμαντσι , αλλά υπάρχουν επίσης και σχέδια να μετατίδει και στην ‘’Κουρδική διάλεκτο Ζάζα και Σοράνι’’ (Χουριέτ, Ιανουάριος 2).
Αυτό επικροτήθηκε από αρκετούς ομιλητές Ζάζα (Bianet org. Ιανουαρίος 7) . Σε φόρουμς του διαδικτύου , παρ’ όλα αυτά οι εθνικιστές Ζάζα έχουν ήδη δώσει έμφαση ότι θέλουν κανάλι με διάλεκτο Ζάζα και όχι ένα κανάλι Κουρδικό σε διάλεκτο Κουρμάντσι
Ο ανθρωπολόγος Martin van Bruinessen έχει περιγράψει την θεωρία της δημοφιλούς συνωμοσίας ανάμεσα σε Κούρδους και Ζάζα εθνικιστές σαν μία μηχανοραφία των Τουρκικών μυστικών υπηρεσιών


3. Οι αξιώσεις των Κούρδων εθνικιστών μπορεί να μην είναι τελειος αβάσιμες. Στην πραγματικότητα οι Τούρκοι εθνικιστές υποστηρίζουν έννοι ότι οι Ζάζα δεν είναι Κούρδοι. Πιστεύουν ότι αυτό θα μπορούσε να επιταχύνει την αφομίωση των Κούρδων και θα αποδυναμώσει την υποστήριξη τους από το ΠΚΚ.
Το 1996 το Ιδρυμα Τουρκικής Δημοκρατίας (ΙΤΔ – ένας μη κυβερνητικός οργανισμός αφιερωμένο στην ΄΄ δημιουργία μιας σταθερής δημοκρατίας στην Τουρκία’’δημοσίευσε ένα μικρό βιβλιαράκι που καταδικάζει το παρακλάδι του Κουρδικού εθνικιστικού ΠΚΚ.Επικεντρώθηκαν στην ετερογενή φύση των Κούρδων και έδωσε έμφαση ότι κάποιοι Ζάζα δεν θεωρούν τους εαυτούς τους Κούρδους. Το βιβλίο σημείωνε ότι οι Κούρδοι θα προτιμούσαν να είναι μέρος μιας δημοκρατικής Τουρκάις παρα να γίνουν ‘’μέρος μιας ετερογενούς κοινωνίας μπλεγμένης σε διαφευλετική βία και χαρακτηρισμένη με την ηγεμονία της φυλετικής σκέψης’’.

4. Αλλά το ενδιαφέρον των Τούρκων στην στην πολιτιστική ετερογένεια των Κούρδων είναι παλαιότερο.Ο Τούρκος εθνικιστής Hasan Resit Tankut πρότεινε το 1961 να δημιουργηθεί μία Τουρκική δίαυλος μεταξύ των ομιλητών Ζάζα και Κουρμάντσι για να επιταχύνουν την ολοκλήρωση τους στον Τουρκικό πολιτισμό. Μερικά άλλοι Τούρκοι συγγραφείς παρουσίασαν τους ομιλητές Ζάζα σαν ένα ευδιάκριτο εθνικό γκρούπ διαφορετικό των Κούρδων.
5. Μερικοί Κούρδοι πρότειναν μία σύνδεση μεταξύ των Σούνι ιδρητές του εθνικισμού των Ζάζα , ο Ebubeki Pamykcu (d. 1993) και των Τουρκικών Μυστικών Υπηρεσίων , κατηγορόντας τον Pamukcu ότι βοήθησε στην διάσπαση του Κουρδικού Εθνους.Η κίνηση των Εθνικιστών Ζάζα επικροτήθηκε και υποστηρίχτηκε οικονομικά από συγκεκριμένου Τουρκικούς Κύκλους των πνευματικών ανθρώπων και ο Pamukcu από τότε κατηγορήθηκε ότι είχε δεσμούς με τις Τουρκικές Υπηρεσίες.
6. Ενας εκδότης Ζάζα στην Αγγκυρα πιστεύετει από κάποιους Κούρδους ότι είναι ελεγχόμενος από τις Τουρκικές Μυστικές υπηρεσίες . Σε μία συνέντευξη με την Kurdmedia, τους Κούρδους Εθνικιστες και τοςυ Ζαζάνκι γλωσσολόγους Megmet Malmisanij είπαν πως το όνομα αυτού του εκδότη του ‘’Ζαζαιστάν’’ ήταν ‘’Ο πολιτισμός των Ζάζα και ο Εκδοτικός Οίκος” ήταν μέρος των Τουρκικών Μυστικών Υπηρεσιών που είχαν σαν στόχο να επιτεθούν στην Κουρδική εθνικιστική κίνηση “Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξα.....είναι ότι αυτοί (το γκρουπ των εθνικιστών Ζάζα) ήταν ομάδες που στηριζόντους στο κράτος ή με μία πιο προσφιλή έκφραση ομάδες που σκεφτόντουσαν παράλληλα με το κράτος based in the state, or with a more favorable expression, groups ‘’ (KurdishMedia.com, Οκτώβριος 6, 2003).
Ο αρχηγός του ΠΚΚ - Abdullah Ocalan ισχυρήστικε επίσης ότι ο Τουρκικός Εθνικός Οργανισμός Υπηρεσιών (Milli Istihbarat Teskilati – MIT) είναι πίσω από τις αυξανόμενες πολιτικές και πολιτιστικές κινήσεις των Ζάζα στην Τουρκία: “ Η MIT είναι πίσω απο όλα αυτά ‘’Τα κάνουν όλα για να σταματήσουν την δημιουργία μιας εθνικής κουρδικής συνείδησησης”
[7]
Υπάχουν επίσης σημάδια ότι μια διαφορετική ταυτότητα των Ζάζα προσελκύει περισότερο την προσοχή της πολιτικής σφαίρας. Το κόμμα της Εθνική Τουρκικής κίνησης (Milliyetci Hareket Partisi - MHP) δεν χρηστιμοποίησε ποτέ την Κουρδική γλώσσα σε πολιτικές δηλώσεις , αλλά μέλος της ΜΗΡ Abdullah Arzakcı έβγαλε έναν εκπλητικό λόγο στα Κουρδικά το 2006 στον οποίο ανέφερε ‘’Είμαι Ζάζα , είμαι Κούρδος’’. Δεν υπάρχει Κουρδικό πρόβλημα (Zaman, 15 Μάιος 2006). Ο Arzakcı σκόπευε να δείξει ότι δεν υφίσταται πλέον πόρβλημα στην Τουρκία το να λέγεται κάποιος είτε Κούρδος είτε Ζάζα.
Το 2007 εταιρεία Konda (δημοσκοπήσεων) έκανε ένα σημαντικό βήμα με το να δημιουργήσεις μια εθνική διαφοροποίησης μεταξύ των Ζάζα και των Κούρδων (Milliyet, Mάρτιος 22, 2007).Λίγο νωρίτερα ένας Τούρκος εθνικιστής αναφερόμενος στους “Zαζα-Kούρδοι” και οι περισσότερες Τουρκικές εφημερίδες και εκδόσεις κατέληξαν ότι οι Ζάζα δεν είναι Κούρδοι. Ενα παράδειγμα είναι η συμβολή ενός αναγνώστη των Ζάζα στην εφημερίδα Today’s Zaman. Τόνισε ότι υπάρχουν εκατομμύρια Κούρδων , Ζάζα και Λαζ που δεν θεωρούν τους εαυτούς τους διαφορετικούς από τους Τούρκους αδελφούς τους και αδερφές τους και τα προβλήματά τους δεν είναι διαφορετικά από τα προβλήματα αυτής της χώρας.” Ο συγγραφεας τονίζει την αφοσίωσή της στην Τουρκία (Today’s Zaman, Αύγουστος 23, 2008).
Ακόμα και ο Τούρκος πρωθυπουργός Recep Tayyip Erdogan έκανε διαχωρισμό μεταξύ των Ζάζα και των Κούρδων όταν επισκέφυηκε το Χάκαρι τον Νοέμβριο του 2008 (Zaman, Νοέμβριος 2, 2008). Ο πρώην Δήμαρχος της Sur στην επαρχεία της Diyarbakir, Abdullah Demirbas (μέλος του εθνικού Κουρδικού δημοκρατικού κόμματος DTP) πρόσφατα αρνήθηκε την ύπαρξη όποιασδήποτε επιρροής από τον εθνικισμό των Ζάζα στον πλυθησμό της νοτιοανατολικής τουρκίας αλλά είναι ξεκάθαρο ότι οι Τούρκοι πολιτικοί ξεκινούν μια διαφοροποίηση μεταξύ των Ζάζα και των Κούρδων (Κουρμαντσι – ομιλητές) but it is clear Turkish politicians are starting to distinguish between the Zazas and Kurds (Kurmanci-speakers), προφανός για να εξασθενίσουν τις Κουρδικές εθνικιστικές αξιώσεις (Kurdmedia.com, Ιανουάριος 20).
Οι περισσότεροι εθνικιστές Ζάζα είναι εχθρικοί προς το ΠΚΚ , κάτι που μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο στην Αγκυρα στην μάχη της εναντίον της Κουρδικής μαχητικότητας. Οι εθνικιστές Ζάζα κατηγορούν το ΠΚΚ για τις ενέργιες τους εναντίων των Ζάζα και επιπλήτουν και τον Τουρκικό στρατό και το ΠΚΚ για τον αποπληθυσμό των περιοχών των Ζάζα
[8] Οι εθνικιστές Ζάζα φοβούνται αφομοίωση και από τους Κούρδους εθνικιστές και από το Τούρκικό κράτος .
Είναι πολύ πιθανόν ι ταυτότητα των Ζάζα να γίνει ένα ακόμα μέσο για πολιτικές μάχες μεταξύ των Τούρκων και Κούρδων εθνικιστών .
Ενα πιο ελέυθερο κλίμα στην Τουρκία με περισσότερο χώρο για εκπαίδευση στις ντόπιες γλώσσες όπως τα Ζαζάκι και τα Κουρμάντσι θα μπορούσαν επίσης να εξαλείψουν το σκεπτικό του Τούρκου εχθρού ανάμεσα σε μη Τούρκικες εθνότητες..Σε αυτή την περίπτωση ο εθνικισμός των Κούρδων θα μπορούσε να γίνει μεγαλύτερη απειλή στους Ομιλητές των Ζάζα από τον Τουρκικό Εθνικισμό.
Το πρόβλημα είναι ότι ο φόβος των Τούρκων ότι αυτό θα καταλήξει στο τέλος του κράτους λόγο της παρουσίας πολλών εθνοτήτων στην Τουρκία. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία διαιρέθηκε σε εθνικές περιοχές (Ελληνική, Αρμένικη, Κουρδική κλπ) από τις συμμαχικές δυνάμεις μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο με την Συνθήκη των Σεβρών 1920.Αυτό έκανε τους Τούρκους να φοβούνται για μία ακόμη φορά να χάσουν περιοχές από εθνικιστικές εθνότητες ένας όρος που λέγεται ‘Σεβρική παράνοια’’.
Στο τέλος ο εθνικισμός των Ζάζα θα μπορούσε να παίξε το ρόλο στην συνεχόμενη διαμάχη των Τούρκων με τους Κούρδους αλλά δεν είναι σαφές εάν η ταυτόττητα των Ζάζα θα γίνει γνωστή ανάμεσα στου Ζάζα ομιλητές που ακόμα κατατάσσουν τους εαυτούς τους σαν Τούρκους και. Εάν η ταυτότητα των Ζάζα γίνει γνωστή , αυτό τηα μπορόυσε να μειώση την υποστήριξη ανάμεσα απο τό ένα στα τρία εκατομύρρια Ζάζα από το ΠΚΚ και να εξασθενίσει τον Κουρδικό εθνικισμό.

Αναγνώστες

About This Blog

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP