Πού το πάνε οι Τούρκοι στο Αιγαίο;
Τα ερωτήματα που προκύπτουν, από το κείμενο που ακολουθεί, είναι απλά: Πόσο γρήγορα μπορεί να αντιδράσει η Ελλάδα εάν η τουρκική άσκηση που γίνεται πολύ κοντά σε ελληνικά νησιά και εδάφη, μετατραπεί σε... στρατιωτική επίθεση; Πόσο κοντά βρισκόμαστε στην κατάρριψη κάποιου πολεμικού αεροσκάφους αφού ελληνικά και τουρκικά οπλισμένα πολεμικά αεροσκάφη θα... συνασκούνται στους ίδιους χώρους; Μία τέτοια στρατιωτική άσκηση, οπουδήποτε αλλού στον πλανήτη, θα οδηγούσε σε "θερμό επεισόδιο" με την ανακοίνωσή της και μόνο. Τι προτίθεται να πράξει η κυβέρνηση Παπανδρέου και πως σκοπεύει να "αναχαιτίσει" οποιαδήποτε ξαφνική ενέργεια της Άγκυρας; Πόσο κοντά είμαστε στο να αποδεχτούμε "γκριζάρισμα" του Αιγαίου ή το έχουμε αποδεχθεί αλλά δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη;
Επικίνδυνα παιχνίδια στο Αιγαίο συνεχίζουν να παίζουν για έναν ακόμη χειμώνα οι Τούρκοι, σύμφωνα με την προσφιλή τους τακτική. Εκεί κάπου στα τέλη κάθε χρόνου και στις αρχές του επόμενου η Άγκυρα αρέσκεται να προκαλεί χρησιμοποιώντας κυρίως την Πολεμική της Αεροπορία. Ανάλογη χρονική περίοδο άλλωστε είχε προκαλέσει και την κρίση στα Ίμια, χρησιμοποιώντας εκείνη τη φορά κάποιους δημοσιογράφους της (με ή χωρίς εισαγωγικά), καθώς και τα πλωτά της μέσα.
Φέτος προτίμησε να δοκιμάσει τα νεύρα των Ελλήνων επιτελών και κυρίως των Ελλήνων πιλότων ανήμερα τα Χριστούγεννα, στέλνοντας, για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια τέτοια μέρα, οκτώ αεροσκάφη της να κάνουν δύο παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου και μία παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Την ίδια αυτή μέρα σημειώθηκε και μια σκληρή εμπλοκή ανάμεσα στα ελληνικά μαχητικά επιφυλακής και στα αεροσκάφη της γείτονος. Λίγες μέρες αργότερα, οι Τούρκοι ισχυρίστηκαν θρασύτατα ότι ένα ελληνικό μεταγωγικό C-130, που πετούσε βόρεια της Ρόδου σε ελληνικό εναέριο χώρο, παραβίαζε τάχα τον τουρκικό εναέριο χώρο και μάλιστα ενεργοποίησαν την «κόκκινη γραμμή» (hot line) μεταξύ Εσκίσεχιρ και Λάρισας, ως μη όφειλαν!
Οι Έλληνες επιτελείς δεν κρύβουν την ανησυχία τους και τον προβληματισμό τους για το πού μπορεί να το πάει η Άγκυρα αυτή τη φορά, σε συνδυασμό και με την υπόθεση των πρόσφατων συλλήψεων τριών Τούρκων που τάχα έκαναν κατασκοπεία υπέρ της Ελλάδας. Επισημαίνουν πάντως ότι, όπως συνήθως, έτσι και αυτή τη φορά οι τουρκικές προκλήσεις σε όλα τα επίπεδα γίνονται σε περίοδο έντονης διαμάχης μεταξύ των στρατηγών και της κυβέρνησης Ερντογάν, μετά και την αποκάλυψη της συνωμοσίας με στόχο τη δολοφονία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και τη σύλληψη οκτώ στρατιωτικών που φέρονται να εμπλέκονται στην υπόθεση.
Κρίσιμο τρίμηνο
Οι επιτελείς του ελληνικού Πενταγώνου θεωρούν ιδιαίτερα κρίσιμο το επόμενο τρίμηνο, χρονικό διάστημα όπου, εκτός των άλλων, οι γείτονες και σύμμαχοί μας στο ΝΑΤΟ έχουν ήδη δεσμεύσει με ΝΟΤΑΜ για τις ανάγκες της άσκησης «Ατσίκ Ντενίζ» μια σειρά από περιοχές του Αιγαίου, μεταξύ των οποίων και τις δύο γνωστές και «επίμαχες», βόρεια της Λήμνου και νότια της Ικαρίας, τις οποίες η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παγίως αρνείται να τις εγκρίνει, επειδή η μεν πρώτη επηρεάζει την τερματική περιοχή του αεροδρομίου της Λήμνου και η δεύτερη περιλαμβάνει ελληνικό εναέριο χώρο.
Προβλέπουν μάλιστα ότι οι Τούρκοι σύντομα θα εντείνουν τις προκλήσεις τους, στοχεύοντας ενδεχομένως και στη δημιουργία κάποιου θερμού επεισοδίου και θεωρούν κακό οιωνό τις (συμβολικές) παραβιάσεις που έγιναν ανήμερα τα Χριστούγεννα, έστω και αν αυτές δεν αφορούν το μνημόνιο Παπούλια – Γιλμάζ του 1988, όπως λανθασμένα παρουσιάστηκε από τα περισσότερα ΜΜΕ. Οι μεμονωμένες πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών (που οι γείτονες τις βαφτίζουν «εκπαιδευτικές») εντός του ελληνικού εναέριου χώρου ανήμερα τα Χριστούγεννα, ασφαλώς και αποτελούν μεγάλη πρόκληση, ωστόσο το μνημόνιο Παπούλια – Γιλμάζ αναφέρεται σε μεγάλες ασκήσεις που προβλέπουν την έκδοση ΝΟΤΑΜ. Όπως άλλωστε τονίζει σε πρόσφατη απάντησή του στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Βαγγέλης Βενιζέλος, «σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεννόησης που υπεγράφη το 1988 από τους τότε υπουργούς Εξωτερικών των δύο χωρών, κ. Κάρολο Παπούλια και Μεσούτ Γιλμάζ, ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή εθνικών στρατιωτικών ασκήσεων στην ανοικτή θάλασσα και το διεθνή εναέριο χώρο, που απαιτούν την έκδοση ΝΟΤΑΜ ή οποιαδήποτε άλλης μορφής αναγγελία ή προειδοποίηση, δέον να αποφεύγεται κατά τη διάρκεια των κυριότερων εθνικών και θρησκευτικών εορτών»…
Πόλεμος νεύρων
Υπάρχουν βέβαια και άλλοι πιο ψύχραιμοι ανώτατοι αξιωματικοί στο Πεντάγωνο που εκτιμούν ότι όλες αυτές οι πρακτικές της Άγκυρας, ασφαλώς ενταγμένες σε αυτό που αποκαλούμε «σχέδιο εθνικής στρατηγικής», γίνονται (και θα γίνονται) ανά τακτά χρονικά διαστήματα, δοκιμάζοντας τις αντοχές και τις ικανότητες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, χωρίς να αποσκοπούν κατ’ ανάγκην σε κάτι άμεσο και «πιο μεγάλο». Αναμφισβήτητα πάντως και αυτοί παραδέχονται ότι οι προκλήσεις των «γερακιών της Άγκυρας» κλιμακώνονται και σε ποσοτικό και σε ποιοτικό επίπεδο όσο περνούν τα χρόνια. Οι Έλληνες στρατιωτικοί θυμίζουν ότι πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε σωρεία υπερπτήσεων τουρκικών μαχητικών πάνω από το Φαρμακονήσι και το Αγαθονήσι (στις 29/12/2008 και στις 7 και 8/01/2009), ενώ περίπου εκείνη την περίοδο άρχισε και το «παιχνίδι» με την αμφισβήτηση της κυριαρχίας του εναέριου χώρου των δύο αυτών νησιών μας, με τις πτήσεις ελληνικών και ευρωπαϊκών (FRONTEX) αεροσκαφών κοντά σε αυτά.
Βενιζέλος: «Σε ετοιμότητα»
Η Ελληνική πλευρά παρακολουθεί, όπως είναι φυσικό, με μεγάλη προσοχή και αναλύει καθημερινά τις πρακτικές της Άγκυρας, κάτι που φαίνεται άλλωστε και από την απάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Βαγγέλη Βενιζέλου σε ερώτηση που κατέθεσε πριν από μερικές ημέρες στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης, σχετικά με την αυξανόμενη προκλητικότητα των Τούρκων στο Αιγαίο.
«Οι Ένοπλες Δυνάμεις στο πλαίσιο της αποστολής τους –τονίζει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας- λαμβάνουν όλα τα απαιτούμενα μέτρα ώστε να διασφαλίζουν την εθνική κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και την εθνική μας αξιοπρέπεια.
Συγκεκριμένα, ελληνικά αεροσκάφη αναχαίτισης, που βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα όλο το 24ωρο και καλύπτουν το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, απογειώνονται για να αναχαιτίσουν και να αναγνωρίσουν άγνωστα αεροσκάφη (σ.σ.: με συνολικό κόστος περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο!) που εισέρχονται χωρίς άδεια στο FIR Αθηνών. Αμέσως μετά ενημερώνονται αρμοδίως οι συμμαχικές αρχές, για την αντίθετη προς τους διεθνείς κανόνες συμπεριφορά της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς επίσης και το υπουργείο Εξωτερικών για ενέργειες αρμοδιότητάς του.
Σε κάθε περίπτωση –καταλήγει ο κ. Βενιζέλος- η όποια αεροπορική δραστηριότητα στην περιοχή του Αιγαίου παρακολουθείται και αντιμετωπίζεται από μέρους της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται αναλύονται διεξοδικά και τα συμπεράσματα που προκύπτουν συνεκτιμώνται τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε πολιτικό επίπεδο.
Η συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο τίθεται συνεχώς ως κρίσιμο ζήτημα στις σχετικές συζητήσεις τόσο στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και διμερώς σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών».
50 «εισβολές» από θάλασσα
ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ τα πράγματα ήταν κάπως καλύτερα, με τα πλωτά σκάφη του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού και της τουρκικής Ακτοφυλακής να παραβιάζουν πάντως, σε κάθε περίπτωση, τα ελληνικά χωρικά ύδατα κυρίως τον Ιανουάριο και τον Αύγουστο του 2009.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ:
ΜΗΝΑΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΕΘΝΙΚΩΝ ΧΩΡΙΚΩΝ ΥΔΑΤΩΝ
* ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 12
* ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ -
* ΜΑΡΤΙΟΣ -
* ΑΠΡΙΛΙΟΣ -
* ΜΑΪΟΣ 9
* ΙΟΥΝΙΟΣ 4
* ΙΟΥΛΙΟΣ 5
* ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 10
* ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 5
* ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 3
* ΣΥΝΟΛΟ 48
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου