ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΝΤΕΡΝΤΙΜΑΝ
Ο πρόεδρος του Συλλόγου αποφοίτων της ΕΠΑΘ Ροδόπης-Έβρου Μεχμέτ Ντερντιμάν αναφέρθηκε στις δηλώσεις που έκανε τις τελευταίες μέρες ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ξάνθης Τσετίν Μάνταντζη πως ¨Στηρίζω μέχρι τέλους το μικτό μοντέλο λειτουργίας στην ΕΠΑΘ¨. Με το μάτι ενός εκπαιδευτικού, με την εμπειρία χρόνων και χωρίς να κατηγορεί κανέναν, αξιολόγησε το γεγονός στην εφημερίδα Μπιρλίκ. Ο Ντερντιμάν κάνει έκκληση προς τους βουλευτές να λάβουν υπόψιν τους τις ευαισθησίες της μειονότητας στο θέμα της εκπαίδευσης, ενώ αναφέρει πως είναι ανάγκη οι βουλευτές να έρθουν σε διαβούλευση με τους φορείς, με τους πρόεδρους τους συλλόγων και εκπροσώπους της μειονότητας, και να κινηθούνε ανάλογα.
Κύριε Ντερντιμάν, η μειονοτική εκπαίδευση για χρόνια συζητούνταν και ακόμη συζητείται. Εσείς τι λέτε ; Ποια απάντηση θα δίνατε ;
¨Για χρόνια είχαμε τα σχετικά με την ΕΠΑΘ (Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης) αιτήματα μας. Εδώ και 15 χρόνια συνεχώς, λέμε στο Υπουργείο Παιδείας πως πρέπει να είναι η ΕΠΑΘ. Μεταξύ των αιτημάτων μας είναι και η μετατροπή της ΕΠΑΘ σε πανεπιστημιακή σχολή 4ετούς φοίτησης. Να αποτελεί μια αυτόνομη σχολή. Να μπαίνουν σε αυτήν μόνο τα παιδιά της μειονότητας. Οι ακαδημαϊκοί που θα διδάσκουν την τουρκική γλώσσα και το Ισλάμ, να έρχονται από την Τουρκία. Δηλαδή όταν λέμε από την Τουρκία, εννοούμε να έρθουν Τούρκοι καθηγητές και να κάνουνε αυτά τα μαθήματα. Όμως το Υπουργείο Παιδείας επί χρόνια δεν ενέσκηψε με ευαισθησία στο θέμα. Τον τελευταίο καιρό εμείς ως συνδικάτο μεταφέραμε διαρκώς στο Υπουργείο Παιδείας την άποψη πως η ΕΠΑΘ πλέον πρέπει να προστεθεί σε ένα πανεπιστήμιο. Εντέλει κατά τους θερινούς μήνες πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή μια εκδήλωση με θέμα το χτες, το σήμερα και το αύριο της ΕΠΑΘ. Στην εκδήλωση φυσικά ο καθένας εξέφρασε την άποψη του. Δεν πρέπει να ξεχνιέται ότι εμείς πριν την εκδήλωση ως συνδικάτο προβήκαμε σε κάποιες κινήσεις και κάναμε κάποιες επισκέψεις σε μειονοτικούς φορείς και συλλόγους. Σε αυτές τις επισκέψεις συζητήσαμε για το πώς πρέπει να είναι η ΕΠΑΘ, και καταλήξαμε σε συμφωνία. Σε αυτές τις επισκέψεις μας επισκεφτήκαμε τους συλλόγους μας και πήραμε τις απόψεις τους. Φυσικά και σε αυτή τη συμφωνία με τους φορείς και τα άτομα συμπεριλαμβάνονταν και οι βουλευτές μας. Καθίσαμε και γράψαμε το πώς πρέπει να είναι η ΕΠΑΘ, το πώς πρέπει να είναι η μειονοτική εκπαίδευση, και υπό την μορφή υπομνήματος και με την υπογραφή των βουλευτών μας την παρουσιάσαμε στην Θάλεια Δραγώνα.¨
Κύριε πρόεδρε, τι έγραφε αυτή η αναφορά, ποια ήταν τα αιτήματα σας ;
¨Έγραφε το πώς πρέπει να είναι η ΕΠΑΘ στο επόμενο διάστημα. Όπως ανέφερα λίγο πριν πρέπει να είναι μια πανεπιστημιακή σχολή 4ετούς φοιτήσεως. Πρέπει να ενταχθεί στο πανεπιστήμιο. Στην ΕΠΑΘ θα μπορούνε να μπαίνουν μόνο φοιτητές από την μειονότητα. Οι ακαδημαϊκοί που θα διδάξουν την τουρκική γλώσσα και την Ισλαμική θρησκεία θα έρθουν από την Τουρκία. Μάλιστα εγώ στην ομιλία μου είχα υπογραμμίσει πως θα πρέπει και τα βιβλία που θα διδάσκονται στην ΕΠΑΘ να έρχονται από την Τουρκία. Μάλιστα αν είναι δυνατόν να ενταχθεί και η σχολή στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Αυτό το είχαμε ζητήσει, για να μπορούνε οι τελειόφοιτοι να κάνουν την πρακτική τους στα μειονοτικά σχολεία. Βλέπετε ότι η εκπαίδευση είναι μια δουλειά που καταρχάς απαιτεί υπευθυνότητα. Όταν λοιπόν μιλά για την εκπαίδευση κάποιος που δεν αντιλαμβάνεται από εκπαίδευση, τότε προκαλείται χάος στην μειονοτική εκπαίδευση. Για αυτό εμείς πάντα λέγαμε το εξής. Αν το κράτος μας επιθυμεί να συμβάλει πραγματικά στην μειονοτική εκπαίδευση, αν θέλει να την βελτιώσει, πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπόψιν του τα θέματα που παρέθεσα παραπάνω. Διαφορετικά μιλάμε συνέχεια, χωρίς όμως να μπορούμε να φτάσουμε σε αποτέλεσμα. Στο σημείο που έχουμε φτάσει σήμερα πρέπει να αναφέρω το εξής. Στην αναφορά που είχαμε συμφωνήσει, υπήρχαν οι υπογραφές όλων. Υπήρχαν και οι υπογραφές των βουλευτών μας. Όλοι είχαν συμφωνήσει σε αυτά . Αν σήμερα οι βουλευτές βγαίνουν και ισχυρίζονται τα αντίθετα, τότε γιατί υπέγραψαν την αναφορά που είχαμε παραδώσει ;
Κύριε πρόεδρε, αυτήν την αναφορά στην οποία όλοι συμφώνησαν και υπέγραψαν, ζητήσατε από τους βουλευτές να την μεταφέρουν στην κυβέρνηση και στο σχετικό υπουργείο ;
Πολλές φορές το ζητήσαμε. Εμείς πάντα συνεργαζόμασταν με τους βουλευτές. Εγώ προσωπικά συνέχεια ενοχλούσα τους βουλευτές μας. Και εμείς στέλναμε τα αιτήματα μας, αλλά και μέσω αυτών τους παραδίδαμε προφορικές και γραπτές αναφορές για να τις μεταφέρουν στις αρμόδιες αρχές. Και από εκείνους, ζητούσαμε ως βουλευτές να μεταφέρουν τα αιτήματα μας στις αρμόδιες αρχές.
Μπορέσατε να πάρετε απάντηση ;
¨Δεν μπορέσαμε να πάρουμε κάποια απάντηση με αυτόν τον τρόπο, ούτε υπάρχει βέβαια καμία γραπτή απάντηση. Εγώ, ως Μεχμέτ Ντερντιμάν, επειδή παρακολουθώ αδιάκοπα τις εξελίξεις στα θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης, ένιωθα ότι στο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Παιδείας υπάρχει ένα μοντέλο για την μειονοτική εκπαίδευση και την ΕΠΑΘ. Γι’ αυτό πάντα τους έλεγα: «έχετε στο χαρτοφυλάκιό σας ένα νέο εκπαιδευτικό πρότυπο. Εντάξει είναι ωραίο, αλλά δεν θα το δεχθούν τα μέλη της μειονότητας».
Την ΕΠΑΘ θα πρέπει να δούμε από αυτήν την οπτική γωνία: Το 1968 κάνεις ένα λάθος. Ιδρύεις δηλαδή την ΕΠΑΘ με λανθασμένη μορφή με την οποία απασχολείς τη μειονότητα επί 42 χρόνια. Το 1987 δεν κλείνεις τις Ακαδημίες αλλά τις ενσωματώνεις στα πανεπιστήμια αφήνοντας τελικά την ΕΠΑΘ εκτός. Αν τώρα έρθεις το 2010 και κάνεις τρίτο λάθος θα διαλύσεις την ΕΠΑΘ. Αυτό που λέω δηλαδή είναι ότι, αν το κράτος βγάλει κάποια απόφαση σχετικά με την ΕΠΑΘ θα πρέπει να σκύψει πάνω στο θέμα αυτό με ευαισθησία. Εννοείται ότι, εφόσον το θέμα αυτό αφορά στη μειονότητα, θα πρέπει φυσικά το κράτος να ακούσει τη μειονότητα. Η σωστή πρακτική θα ήτανε νε ληφθούν υπόψη όλα τα αιτήματα της μειονότητας και να ληφθεί απόφαση με βάση αυτά. Η απόφαση δεν πρέπει να βγει μόνο βάσει αυτών που λένε οι βουλευτές μας διότι δεν είναι αυτοί υπεύθυνοι για την εκπαίδευση. Οι βουλευτές είναι υποχρεωμένοι μόνο να προωθούν τα αιτήματα της μειονότητας στις αρμόδιες Αρχές. Διότι, όταν γίνεται ένα λάθος είναι πολύ δύσκολο μετά να το διορθώσεις.
Ο βουλευτής κύριος Μάντατζη δήλωσε σε ένα ραδιοφωνικό σταθμό: «Εγώ προσωπικά είμαι σύμφωνος και υποστηρίζω την είσοδο και Ελλήνων σπουδαστών στην ΕΠΑΘ». Αυτή η δήλωση και η επιθυμία που εξέφρασε δεν είναι αντίθετες με τα δικά σας αιτήματα;
Αυτό το μεικτό μοντέλο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με τα δικά μας αιτήματα. Δεν μπόρεσα ακόμα να καταλάβω ποιος είναι ο λόγος που ξεκίνησε να συζητιέται αυτό το μοντέλο που υποστηρίζει ο βουλευτής μας. Εμείς ως μειονότητα έχουμε κάποιο δικαίωμα. Εάν το κράτος έχει όντως καλές προθέσεις η σχολή που θα ιδρυθεί θα είναι αυτόνομη. Εάν ληφθούν υπόψη η συνθήκη της Λοζάννης, καθώς και άλλες συμφωνίες επί πολιτισμικών θεμάτων και πρωτόκολλα, η σχολή θα έχει μια μορφή αποδεκτή και από τις δύο πλευρές. Πιστέψτε με, ακόμα δεν έχω καταλάβει το λόγο που σηκώνονται σήμερα και εκφράζουν την ανάγκη να ιδρυθεί ένα μεικτό μοντέλο. Έχω μια μεγάλη περιέργεια: εάν υποθέσουμε ότι εφαρμόζεται αυτό το μεικτό μοντέλο, οι Έλληνες απόφοιτοι αυτού πού και σε ποια σχολεία θα διοριστούν; Καταλαβαίνουμε ότι οι απόφοιτοι της μειονότητας θα διοριστούν, όπως είπε και ο Τσετίν Μάντατζη, στα σχολεία της μειονότητας. Οι απόφοιτοι της πλειονότητας που θα διοριστούν; Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα; Πού και σε ποια σχολεία θα διορισθούν;
Εάν τεθεί εμπόδιο στο διορισμό τους, αυτό δεν αποτελεί καταπάτηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων; Οι Έλληνες δάσκαλοι που θα αποφοιτήσουν από τη σχολή, όπως είναι λογικό, θα καταφύγουν στη δικαιοσύνη κάνοντας χρήση των δικαιωμάτων τους. Φοίτησα και αποφοίτησα από τη συγκεκριμένη σχολή, άρα όπως κάθε Έλληνας πολίτης, θέλω κι εγώ να διοριστώ. Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι τα ελληνικά δικαστήρια θα το λάβουν οπωσδήποτε αυτό υπόψη τους και θα αποφανθούν υπέρ του αιτήματος αυτού. Ο Νίκος και η Μαρία θα διορισθούν σε μειονοτικό σχολείο για να διδάξουν την τουρκική διδακτέα ύλη. Το γεγονός αυτό είναι λάθος σύμφωνα με τις δικές μας απόψεις για την εκπαίδευση. Προσέξτε, το τονίζω αυτό. Οι δάσκαλοι που θα διδάξουν τούρκικα θα πρέπει να έχουν αυτή τη γλώσσα ως μητρική και να τη γνωρίζουν καλά. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί θα πρέπει οπωσδήποτε να προέρχονται από τη μειονότητα.
Συνεπώς, δεν μπορώ να ξέρω ούτε και καταλαβαίνω γιατί ο βουλευτής μας υποστηρίζει αυτό το μοντέλο. Συναντηθήκαμε αμέτρητες φορές με τους βουλευτές. Ποτέ δεν αποδέχθηκαν αυτό το μοντέλο. Πώς τώρα αυτό εμφανίστηκε, δυσκολεύομαι να το καταλάβω. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεών μας, εμείς αναφερόμασταν σε αυτό το μεικτό μοντέλο γιατί ήταν κάτι στο οποίο αναφέρονταν συχνά οι αρμόδιοι. Εμείς και οι βουλευτές μας πάντα λέγαμε ότι αυτό το μοντέλο δεν θα γίνει αποδεκτό. Τώρα τι συνέβη και οι βουλευτές το υποστηρίζουν δυσκολεύομαι να το καταλάβω.
Κλείνοντας αγαπητέ πρόεδρε τι θα προτείνατε;
Προτείνω το εξής. Το θέμα της εκπαίδευσης δεν είναι δουλειά που θα την κάνουν οι βουλευτές μόνοι τους. Το ζήτημα της εκπαίδευσης είναι πολύ ευαίσθητο. Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να ιδρυθούν επιτροπές και έπειτα να ορισθεί μια διαδικασία κατά την οποία θα συζητηθεί το θέμα και θα φτάσει στη Συμβουλευτική επιτροπή της τουρκικής μειονότητας δυτικής Θράκης. Εκεί θα συζητηθεί με τους αντιπροσώπους άλλων οργανώσεων και μετά από διαβουλεύσεις θα ενημερωθούν οι βουλευτές μας για τις θέσεις μας και θα τις μεταφέρουν στα αρμόδια υπουργεία. Εγώ, ως πρόεδρος σωματείου, προτίθεμαι αυτό να το κάνω αμέσως. Εξάλλου το θέμα θα το θέσουμε στη συνεδρίαση της Συμβουλευτικής επιτροπής. Στην επόμενη συνεδρίαση της Συμβουλευτικής επιτροπής το πρώτο θέμα είναι νομίζω αυτό των μουφτήδων και δεύτερο είναι της ΕΠΑΘ διότι είναι δύο θέματα πολύ σημαντικά για τη μειονότητα. Τα ζητήματα αυτά αποτελούν για εμάς κόκκινη γραμμή και τα θεωρούμε πολύ ουσιώδη. Θα πρέπει να σκύψουμε πάνω τους με ευαισθησία.
Κλείνοντας, οι εκπαιδευτικοί που έχουν αποφοιτήσει από την ΕΠΑΘ θα ζητήσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα ραντεβού με τον διευθυντή του υπουργείου. Εμείς δεν καθόμαστε άπραγοι στο θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης. Ως σωματείο κάνουμε ό, τι περνά από το χέρι μας. Θα συναντηθούμε πάλι με άλλους οργανισμούς και θα αποφασίσουμε για το πώς θα πρέπει να διαμορφωθεί η κατάσταση από εδώ και στο εξής. Σε καμία περίπτωση δεν θα ξοδέψουμε άσκοπα το χρόνο μας. Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε αυτό που πρέπει για τη μειονοτική εκπαίδευση και να μην αμφιβάλλει κανείς ότι θα το κάνουμε. Είμαστε αποφασισμένοι να ψάξουμε το δίκιο μας μέσω διαφόρων οδών εντός συνόρων και σε διεθνές επίπεδο για να ικανοποιήσουμε τα αιτήματά μας. Μιλάνε για καταπάτηση του Συντάγματος. Κι εγώ όμως έχω κάποια δικαιώματα που μου παραχωρήθηκαν από τη συνθήκη της Λοζάννης. Το σχολείο μου θα πρέπει να είναι αυτόνομο. Θα πρέπει να απευθύνεται ακριβώς σε εμένα. Δεν ήμουν εγώ αυτός που υπέγραψε την συνθήκη της Λοζάννης. Αυτοί την υπέγραψαν. Συνεπώς έχω αυτό το δικαίωμα. Ζητώ το δικαίωμά μου. Αυτό πρέπει να γίνει οπωσδήποτε. Η μορφή της ΕΠΑΘ μέχρι σήμερα δεν αποτελούσε παράβαση του Συντάγματος; Τότε πώς λειτουργούσε; Βέβαια, αυτή τη στιγμή μιλάνε για ένα μικτό μοντέλο που δεν έχει επισημοποιηθεί. Αυτό το μικτό μοντέλο δεν αποτελεί καταπάτηση του Συντάγματος; Δεν αποτελεί καταπάτηση της συνθήκης της Λοζάννης; Ναι, αποτελεί καταπάτηση και της συνθήκης της Λοζάννης και του Συντάγματος. Δεν καταλαβαίνω πώς ένα βουλευτής υποστηρίζει ένα τέτοιο μοντέλο. Κι αν πρέπει θα ρωτήσω για ακόμα μια φορά: πώς προέκυψε αυτή η ανάγκη για ένα μικτό μοντέλο;
Τελειώνοντας, θα ήθελα από εδώ να πω στους βουλευτές μας το εξής: Ας έρθουν πάλι να καθίσουν μαζί μας σε ένα τραπέζι να συζητήσουμε με την πρέπουσα ευαισθησία και να αποφασίσουμε όλοι μαζί για τις κινήσεις μας από εδώ και πέρα. Να πάμε έπειτα στο υπουργείο Παιδείας και να πούμε «ορίστε, εμείς πήραμε τη συγκεκριμένη απόφαση και έτσι θέλουμε να γίνουν τα πράγματα». Όχι μόνο με εμάς, να συζητήσουν με όλους τους συλλόγους και με όλα τα ιδρύματα της μειονότητας και μετά να αποφασίσουν. Είναι λάθος να βγαίνεις και να λες ότι υποστηρίζεις το συγκεκριμένο μοντέλο χωρίς να ξέρεις καλά τι περιλαμβάνει. Οι βουλευτές μας θα πρέπει να εγκαταλείψουν αυτές τις λανθασμένες θέσεις γιατί η εκπαίδευση είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα.
Σχόλιο : Απόλυτα σύμφωνος με την γραμμή του τουρκικού προξενείου ο κύριος Ντερντιμάν. Μα απόλυτα!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου