«Τα προβλήματα του παρελθόντος, μετεξελίσσονται σε πλεονεκτήματα της Θράκης»
Σε καίριες παρεμβάσεις στον τομέα της εκπαίδευσης που οδήγησαν στον πενταπλασιασμό των σχολείων, στην αύξηση του αριθμού των μαθητών από τη μειονότητα που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρθηκε εκτενώς ο Ευριπίδης Στυλιανίδης
Αμηχανία προκάλεσε παρέμβαση παρευρισκόμενου στην εκδήλωση όταν μιλούσε ο κοινοτάρχης Οργάνης, ο οποίος αναρωτήθηκε γιατί ενώ έχει γίνει έργο στο ορεινό όγκο γιατί και τις δύο φορές οι ψηφοφόροι των περιοχών καταψήφισαν το κόμμα της Ν.Δ.
Ένα τρίγλωσσο πολύπτυχο, ένας πρώην βουλευτής και δύο κοινοτάρχες του ορεινού όγκου, επιστρατεύτηκαν από τον υπουργό Ευριπίδη Στυλιανίδη για τον απολογισμό και τα αποτελέσματα της μειονοτικής πολιτικής που εξήγγειλε το 2000 η κυβέρνηση Καραμανλή και εφάρμοσε μέχρι σήμερα στη Θράκη. Ο υπουργός και βουλευτής Ροδόπης κατά την παρουσία του στην Κομοτηνή πριν τις ευρωεκλογές είχε δηλώσει την πρόθεσή του για να ένα ξεχωριστό απολογισμό των θεμάτων της μειονότητας, καθώς όπως είχε πει ήταν ένα ζήτημα που έμενε σε εκκρεμότητα από τότε που ήταν υπουργός Παιδείας.
«Ήταν μία οφειλόμενη πρωτοβουλία προς την μειονότητα της Θράκης», όπως τόνισε κ. Στυλιανίδης προκειμένου να παρουσιάσουμε την δουλειά που έχει γίνει από την πολιτεία και την κυβέρνηση τα τελευταία πέντε χρόνια. Μια δουλειά η οποία, όπως είχε δεσμευτεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός το 2000, αποσκοπεί στην εφαρμογή μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής μειονοτικής πολιτικής, η οποία αποβλέπει στο να δημιουργήσει στην Θράκη ένα σύγχρονο μοντέλο ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας». Η πρόθεση έγινε πράξη το βράδυ της Πέμπτης σε ξενοδοχείο της πόλης μας, παρουσία αρχών, χριστιανών και μουσουλμάνων, λειτουργών της μειονοτικής εκπαίδευσης, αλλά και απλών μουσουλμάνων.
Στήριξη Στυλιανίδη από Ιλχάν Αχμέτ και κοινοτάρχες Κέχρου και Οργάνης
Τον απολογισμό του υπουργού προλόγισε πρώτος ο πρώην βουλευτής Ιλχάν Αχμέτ, που στήριξε την πολιτική της κυβέρνησης σε μειονοτικά ζητήματα, με πρώτο την εκπαίδευση, το ευνοϊκό μέτρο πρόσληψης στο δημόσιο και τη ρύθμιση χρεών στα βακούφια, ενώ επισήμανε ζητήματα που είναι ανοιχτά για διάλογο όπως το θέμα των βακουφιών. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αχμέτ, «για πρώτη φορά από το 2000 τέθηκαν στη Βουλή για συζήτηση ουσιαστική ζητήματα που απασχολούσαν τον μειονοτικό πληθυσμό της Θράκης». Τα έργα οδοποιίας και ύδρευσης, που δρομολόγησε και υλοποίησε στον ορεινό όγκο ο κ. Στυλιανίδης σε συνεργασία πάντα με την τοπική αυτοδιοίκηση, εξήραν στις ομιλίες τους οι δύο κοινοτάρχες Κέχρου Μεχμέτ Εμίνογλου και Οργάνης Αμπντούλ Καδήρ Χότζα. «Μακάρι να αναλάβει και το υπουργείο Οικονομικών, ώστε να έχουμε μεγαλύτερη βοήθεια στην ανάπτυξη του ορεινού όγκου», είπε χαριτολογώντας, αλλά και ταυτόχρονα πολύ σοβαρά ο κ. Καδήρ.
Εφαρμόζονται οι εξαγγελίες που έκανε ο Καραμανλής το 2000 στην Κομοτηνή, είπε ο Ευριπίδης Στυλιανίδης
Τα αποτελέσματα της μέχρι τώρα δουλειάς, σε όλους τους τομείς, στα έργα υποδομής, στην ποιότητα ζωής, στην εκπαίδευση, στα θέματα θρησκευτικής ελευθερίας και ανάπτυξης των μειονοτικών οικισμών, παρουσίασε στην ομιλία του ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, σημειώνοντας ότι, «είμαστε σε καλό δρόμο, πολλά από τα έργα έχουν ολοκληρωθεί, πολλά είναι σε εξέλιξη, νομίζω ότι είναι χρήσιμο να γνωρίζουν οι συμπολίτες μας μουσουλμάνοι την φροντίδα που επιδεικνύει εμπράκτως το Ελληνικό κράτος και η Ελληνική κυβέρνηση, η οποία ουσιαστικά ακουμπά στις δεσμεύσεις που είχε πάρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός ο Κώστας Καραμανλής το 2000 όταν επισκέφτηκε την νομαρχία Κομοτηνής και εξήγγειλε τους βασικούς άξονες ενός σύγχρονου προγράμματος».
Η εκπαίδευση πρώτη προτεραιότητα μιας ισότιμης κοινωνίας
Ο κ. Στυλιανίδης έκανε εκτενή αναφορά στα έργα ύδρευσης, οδοποιίας, υποδομών, αναπλάσεων και νέων αθλητικών εγκαταστάσεων, κυρίως όμως στάθηκε, στον τομέα της εκπαίδευσης και πιο συγκεκριμένα, στον πενταπλασιασμό των σχολείων, στην αύξηση του αριθμού των μαθητών από τη μειονότητα που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα έκανε λόγο για τα 145 δημοτικά σχολεία που λειτουργούσε σε ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές και δεν έχουν τον ελάχιστο αριθμό μαθητών που απαιτείται για τη λειτουργία τους. Παρόλα αυτά η πολιτεία συνεχίζει τη λειτουργία τους για να διευκολύνει τους μαθητές που σε άλλη περίπτωση θα ήταν υποχρεωμένοι να μετακινούνται σε άλλα σχολεία. Επίσης μίλησε για την λειτουργία 65 νηπιαγωγείων σε μειονοτικές περιοχές και την εισαγωγή από το σχολικό έτος 2007 – 2008 σε γυμνάσια και λύκεια της Ξάνθης και της Ροδόπης του μαθήματος της τουρκικής γλώσσας.
Αύξηση του αριθμού των μουσουλμάνων μαθητών που επιλέγουν τα δημόσια σχολεία, υποδεικνύουν τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το 2008 – 2009 φοιτούν 4.650 μαθητές και μαθήτριες σε δημόσια γενικά και επαγγελματικά λύκεια της Θράκης σε σχέση με τους 3.115 μαθητές και μαθήτριες που φοιτούσαν το 2001 – 02. Ενενήντα έξι ολοήμερα μειονοτικά σχολεία λειτουργούν με 196 τμήματα, δηλαδή από το 2004 και μετά αυξήθηκαν κατά 427% τα ολοήμερα μειονοτικά σχολεία και κατά 340% τα αντίστοιχα τμήματα. Αυξήθηκαν κατά 80 οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών του μειονοτικού προγράμματος. Για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες μουσουλμάνων έχουν δαπανηθεί τα τελευταία πέντε έτη 1,2 εκ. ευρώ. Αυξήθηκαν τα κονδύλια για τη χρηματοδότηση του προγράμματος «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων»
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στο μέτρο επέκτασης της ποσόστωσης 0,5% στην ανώτατη εκπαίδευση και για τους απόφοιτους των ΤΕΕ και ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ. Επίσης αναφέρθηκε στην θετική εξαίρεση των μουσουλμανοπαίδων από τη βάση του βαθμού 10 για είσοδο στην ανώτατη εκπαίδευση. Καταπολέμησης της σχολικής διαρροής των μουσουλμανίδων μαθητριών, αφού παρατηρήθηκε αύξηση κατά 33% των εγγραφών μαθητριών στα γυμνάσια και κατά 195% στα λύκεια της Θράκης. 102% αύξηση στις δαπάνες για τη μεταφορά μουσουλμάνων μαθητών στα σχολεία της δευτεροβάθμιας μειονοτικής εκπαίδευσης κατά την τελευταία τετραετία.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ο κ. Στυλιανίδης καμαρώνει όπως είπε γιατί αυξήθηκε το ποσοστό των μουσουλμάνων που πέτυχαν και σπουδάζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ τα τελευταία πέντε χρόνια κατά 168%. Στις άμεσες προτεραιότητες είναι ένα σχέδιο για την αναβάθμιση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης σε Πανεπιστημιακό Κέντρο Μετεκπαίδευσης για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει αναβάθμιση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, συνεργασία με ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, εξίσωση των πτυχίων των μέχρι τώρα αποφοίτων της ΕΠΑΘ με πτυχία παιδαγωγικών τμημάτων.
Σεβασμός στο μουσουλμανικό θρήσκευμα
Μέτρα σεβασμού του μουσουλμανικού θρησκεύματος περιελάμβανε ο απολογισμός του βουλευτή Ροδόπης. Σε αυτά είναι η πρόσληψη 240 ιεροδιδασκάλων για την κάλυψη των αναγκών των Μουφτειών της Θράκης, πρόσληψη 10 διοικητικών υπαλλήλων για την εύρυθμη λειτουργία των Μουφτειών. Επίσης, εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες για 31 τεμένη στους τρεις νομούς για ανεγέρσεις, προσθήκες και ανακατασκευές κατά την τελευταία δεκαετία. Ο υπουργός ανέφερε και τις επιθέσεις που δέχτηκε με αφορμή το ύψος των μιναρέδων, όπου τόνισε ότι εκδόθηκαν υπουργικές αποφάσεις και αναλήφθηκαν θεσμικές πρωτοβουλίες, μερικές φορές κατά παρέκκλιση των πολεοδομικών περιορισμών, με στόχο την ανέγερση νέων τεμενών ή την ανάδειξη ιστορικών ισλαμικών μνημείων, όπως για παράδειγμα τα τεμένη των οικισμών Βέννας και Καλλυντηρίου στη Ροδόπη και Λευκόπετρας στην Ξάνθη.
Παρεμβάσεις βελτίωσης της ποιότητας ζωής
Ανάπτυξη οδικού δικτύου στον ορεινό όγκο, εφαρμογή προγράμματος για την συγκοινωνιακή σύνδεση διάσπαρτων απομονωμένων οικισμών, έκτακτες χρηματοδοτήσεις, στήριξη καπνοπαραγωγών, επαναλειτουργία φυτωρίου Οργάνης, δημιουργία δικτύου σύγχρονων αγροτικών ιατρείων με 24ωρη κάλυψη και λειτουργία, είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις που έγιναν για την βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής. Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης βέβαια προχώρησε και σε κάποιες εξαγγελίες όσο αφορά έργα οδοποιίας, ότι σύντομα θα δημοπρατηθεί ο δρόμος Ραγάδας-Εσοχής –Φιλύρας και ο δρόμος Κέχρου-Χλόης, αλλά και έργα και στους άλλους Δήμους και κοινότητες, ύψους 19 εκ. ευρώ. από το ΕΣΠΑ
Η προσπάθεια στη Θράκη για τη μειονότητα συνεχίζεται, είπε χαρακτηριστικά κλείνοντας την ομιλία του ο υπουργός Μεταφορών. Και η προσπάθεια αυτή σημαίνει εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου στη λειτουργία των μειονοτικών σχολείων, αναβάθμιση της ΕΠΑΘ, δημιουργία διαπολιτισμικών νηπιαγωγείων, διδασκαλία του Κορανίου σε μουσουλμάνους μαθητές, αξιοποίηση εκπαιδευτικών της μειονότητας που έχουν αποφοιτήσει από ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια για τη διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας στα δημόσια σχολεία. Στις προτεραιότητες επίσης είναι η ανάπτυξη των κτιριακών υποδομών και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, αύξηση των ολοήμερων σχολείων με δωρεάν σίτιση των μαθητών, μεταφορά του Ιεροσπουδαστηρίου από τον Εχίνο στην Ξάνθη μέσα στην επόμενη τριετία και δημιουργία μουσικών τάξεων στα σχολεία του Δροσερού στο νομό Ξάνθης, της Κομοτηνής και των Σαπών στο νομό Ροδόπης και οδού Άβαντος της Αλεξανδρούπολης στο νομό Έβρου.
Read more...